Post image
15 stycznia 2021

Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej? To jedno z najczęstszych pytań, które pojawia się po pomyśle na aplikację. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że aplikacja mobilna niekoniecznie musi być tylko cyfrowym gadżetem. Może też być użytecznym narzędziem wpierającym biznes i generować pokaźne zyski. Zanim jednak zaczniemy zarabiać na aplikacji, trzeba ponieść koszty związane z jej projektowaniem i wykonaniem i to najczęściej niemałe. Ile więc może faktycznie kosztować stworzenie aplikacji? Zapraszam do lektury.

Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej?

Ogólnie rzecz biorąc, koszty aplikacji mobilnej są trudne do określenia, jeżeli nie mamy sprecyzowanego wyobrażenia, co nasza aplikacja powinna robić. W większości przypadków nie jest możliwe podanie dokładnej ceny, ponieważ zależy ona od wielu czynników takich jak technologia, w jakiej ma być wykonana, stopień jej złożoności, czyli np. ilość elementów wizualnych a także wielkość zespołów programistycznych oraz czas potrzebny na stworzenie nowej aplikacji mobilnej. Z tego względu chciałbym przedstawić, co tak naprawdę wpływa na koszt stworzenia aplikacji mobilnej i wyjaśnić, jak kalkulowane są poważne oferty. Dzięki temu Twoja decyzja o wyborze odpowiedniego dostawcy będzie bardziej świadoma. Z artykułu dowiesz się m.in., na co możesz liczyć w ustalonym przez Ciebie budżecie a także czego możesz oczekiwać decydując się na współpracę z różnymi dostawcami usług programistycznych.

Złożoność aplikacji

Funkcje, których potrzebujesz, aby Twoja aplikacja mobilna działała tak, jak chcesz, pochłaniają najwięcej pieniędzy i czasu. Jeżeli chcesz stworzyć prostą aplikację mobilną jak np. budzik, latarka czy kalkulator, to zbudowanie jej nie powinno być ani drogie ani czasochłonne, ponieważ jest tu tylko kilka niezbędnych funkcji do dodania i przetestowania.

Jeżeli natomiast twoja aplikacja mobilna ma zawierać dużo bardziej rozbudowane funkcjonalności, wtedy sprawa staje się trudniejsza. Im więcej będziesz potrzebował funkcji i im bardziej będą one złożone, tym wyższy będzie koszt budowy aplikacji mobilnej i dłuższy czas na jej ukończenie. Do najczęściej używanych funkcji nowoczesnych aplikacji mobilnych można zaliczyć np. logowanie za pomocą poczty elektronicznej lub mediów społecznościowych. Umożliwia to użytkownikom przenoszenie danych między urządzeniami lub przywracania ich w przypadku problemów. Praktycznie wszystkie aplikacje, które przechowują dane użytkowników, mają taką opcję.

text

Kolejną często spotykaną funkcją aplikacji mobilnej jest integracja z mediami społecznościowymi (social media). W aplikacji dostępny jest przycisk „Udostępnij”, który umożliwia publikowanie postów bezpośrednio z aplikacji. Ponadto każda rozbudowana aplikacja mobilna nie może się obejść także bez funkcji profilu użytkownika, czyli możliwości ustawiania opcji przez użytkowników wg własnych potrzeb i wymagań. Pomaga to w zapewnieniu użytkownikom spersonalizowanych ofert.

Złożone aplikacje mobilne oferują również możliwość zakupu, czyli dodatkowe funkcje do kupienia z poziomu aplikacji. Następnie może pojawić się system ocen lub przypomnienie o recenzji. Umożliwia on użytkownikom urządzeń mobilnych ocenę aplikacji w sklepie z aplikacjami lub w mediach społecznościowych. Ważną funkcjonalnością bardziej złożonych aplikacji mobilnych będzie synchronizacja danych pomiędzy aplikacją mobilną a desktopową, tak aby obie wersje zawierały te same dane użytkownika. I wreszcie powiadomienia push dające możliwość wysyłania przypomnienia lub ofert specjalnych do użytkowników aplikacji mobilnej. Wszystkie te elementy będą miały znaczący wpływ na ostateczną cenę twojej aplikacji.

Platforma, dla której tworzona jest aplikacja mobilna

Drugą istotną rzeczą wpływającą bezpośrednio na koszt aplikacji mobilnej jest platforma, na której będzie ona używana. Istnieją dwa główne systemy operacyjne dla aplikacji mobilnych: Android i iOS. Jeżeli aplikacja ma być skierowana do odbiorców korzystających z Androida, to możesz zdecydować się na stworzenie natywnej aplikacji mobilnej dla tego systemu. Co innego jeżeli aplikacja ma działać pod kontrolą obu systemów. Wtedy możesz rozważyć różne opcje tzn.:

  • stworzyć dwie natywne aplikacje mobilne – po jednej dla każdego systemu (albo obie na raz albo najpierw jedną a za jakiś czas drugą)

  • stworzyć tzw. aplikację cross-platformową – czyli obsługującą oba systemy

  • stworzyć tzw. aplikację hybrydową – czyli działającą na różnego rodzaju platformach mobilnych i webowych.

Warto dobrze przemyśleć wybór odpowiedniej opcji, gdyż przekłada się to bezpośrednio nie tylko na koszty stworzenia aplikacji ale również na późniejsze jej działanie a tym samym ocenę użytkowników.

text

Kiedy aplikacja natywna?

Aplikacja natywna jest tworzona w konkretnej technologii z przeznaczeniem tylko na jedną z platform – Android lub iOS. Każdy mobilny system operacyjny ma swoje własne języki kodowania aplikacji natywnych. W przypadku Androida są to najczęściej Kotlin lub Java natomiast dla iOS – Swift oraz Objective C. Aplikacje natywne są zazwyczaj solidniejsze, szybsze i wydajniejsze a także pozwalają na dostęp do potrzebnego hardware’u, dzięki czemu łatwiej zapobiega się powstawaniu błędów. Działają również dobrze w trybie offline.

Tworzenie aplikacji natywnych zajmuje jednak więcej czasu oraz wymaga zaangażowania większego zespołu programistów a co za tym idzie jest też droższe. Jeżeli więc zdecydujesz się na tworzenie dwóch natywnych aplikacji dla obu głównych systemów operacyjnych, koszty aplikacji ulegną podwojeniu.

text

Kiedy jednak warto zdecydować się na tworzenie aplikacji natywnych? Na pewno wtedy, gdy potrzebujesz aplikacji tylko na jedną platformę i chcesz skorzystać z konkretnych opcji hardwareowych jak aparat, mikrofon lub GPS. Rozwiązanie natywne warto również wybrać w sytuacji, gdy aplikacja mobilna ma posiadać dużą ilość funkcji i oczekujesz od niej płynnego działania oraz dużej wydajności np. w przypadku gier 3D lub animacji.

Kiedy aplikacja cross-platformowa?

Alternatywą jest stworzenie aplikacji wieloplatformowej, działającej na obu systemach. Są tańsze i tworzy się je szybciej niż natywne, gdyż programiści dzięki odpowiednim narzędziom mogą tworzyć aplikację zarówno na iOS jak i na Androida. Najczęściej tworzy się je przy użyciu platformy programistycznej Flutter albo React Native.

Aplikacje cross-platformowe pozwalają zaoszczędzić czas i budżet, mogą jednak działać wolniej niż natywne, gdyż mają ograniczony dostęp do funkcji specyficznych dla danej platformy. Warto w nie zainwestować, jeżeli chcemy stworzyć produkt dla użytkowników obu platform jednocześnie, bo np. nie wiemy, która z nich będzie dla nas ważniejsza. Testujemy więc obie. Tego typu aplikacje mogą się okazać interesującą alternatywą, jeżeli posiadasz mały budżet i chcesz w miarę szybko stworzyć produkt. Ze znanych aplikacji cross-platformowych warto wspomnieć o Facebooku albo Slacku czy też Skype.

Kiedy aplikacja hybrydowa?

Aplikacja hybrydowa to połączenie funkcjonalności aplikacji natywnych i webowych. Tworzone są za pomocą dobrze znanych języków i frameworków np. JavaScript, HTML i CSS. Jest to po prostu połączenie elementów webowych i mobilnych, dzięki któremu możemy dość szybko stworzyć produkt działający na różnych platformach.

Zaletą takich aplikacji jest mniejszy koszt dewelopmentu, zwłaszcza jeżeli aplikacja hybrydowa jest tworzona dla wielu różnych platform. Ponadto czas wprowadzenia jej na rynek będzie krótszy, prostsze będzie również jej utrzymanie a także dodawanie nowych funkcji.

Narzędzia webowe wykorzystywane do tworzenia aplikacji hybrydowych pozwalają na tworzenie stosunkowo prostych aplikacji. Zaawansowane aplikacje nie będą niestety działać wydajnie, gdyż będą spowalniane przez dużą ilość funkcjonalności. Nie da się ich również rozbudować w znaczący sposób, gdyż nie posiadają dostępu do bardziej skomplikowanych funkcji w smartfonach. Taka aplikacja nie będzie także działać w trybie offline. Nie będą również działać niektóre funkcje dostępne tylko na Androida lub iOS a to ze względu na jedną wspólna bazę danych. Do jej zbudowania potrzeba także większego zespołu developerskiego.

Nad tym rozwiązaniem warto zastanowić się, gdy aplikacja będzie używana przez szerokie grono odbiorców korzystających z wielu platform mobilnych i webowych. Ponadto planowana aplikacja ma być prosta i oparta głównie na treściach bez animacji czy skomplikowanych funkcjonalności ale za to dostępna na różnych urządzeniach. Wśród przykładów aplikacji hybrydowych warto wymienić np. Instagram albo Gmail.

Wymagania projektowe

Jeżeli twoim marzeniem jest, żeby użytkownicy regularnie korzystali z twojej aplikacji a może nawet polecali ją innym, to musisz zwrócić baczną uwagę na jej wygląd i działanie. Ważna jest tu estetyka wykonania, która zachęci do jej użytkowania a także intuicyjna obsługa i szybkość działania. Musisz więc pomyśleć o takich elementach jak atrakcyjny interfejs użytkownika, odpowiednie ikony i ilustracje, przyjazna nawigacja, branding, animacje oraz np. możliwość kopiowania tekstu.

text

Utworzenie odpowiedniej ikony dla aplikacji (niezbędnej w App Store i Google Play), a także różnych podstawowych elementów, takich jak ekrany, przyciski lub logo, zajmie trochę czasu i może być dość kosztowne, zwłaszcza że każdy ekran trzeba narysować osobno. Im więcej znajdzie się ich w aplikacji, tym wyższy będzie jej koszt. Ponadto dodawanie niestandardowych animacji lub wysokiej jakości wizualizacji może nie tylko podnieść koszty tworzenia, ale także przysporzyć kłopotów z UX (user experience - całość wrażeń, które odbiera użytkownik, gdy korzysta z naszego produktu), ponieważ wiele elementów wizualnych powoduje, że aplikacja działa znacznie wolniej.

Dlatego warto zastanowić się, czy Twoja aplikacja mobilna powinna być zaprojektowana w możliwie prosty sposób, pozwalający na jej szybkie stworzenie, czy też lepiej postawić na „markową” aplikację z dobrze wyglądającym i przyjaznym dla użytkownika interfejsem, której stworzenie potrwa jednak dłużej. Różnica między tymi opcjami znajdzie zapewne swoje odzwierciedlenie w kosztach tworzenia aplikacji.

Kto napisze Twoją aplikację?

Wybór dostawcy, któremu powierzysz tworzenie aplikacji mobilnych, będzie miał wpływ na ich koszty tak samo jak ich złożoność, wybór platformy czy sam projekt. W przypadku jednak takich czynników jak jakość, terminowość oraz aktualizacja i wsparcie techniczne wybór odpowiedniej opcji może mieć kluczowe znaczenie. Może więc to być jedna z najtrudniejszych decyzji, które będziesz musiał podjąć, chcąc stworzyć własną aplikacje. Do wyboru masz zasadniczo trzy główne możliwości:

Stwórz własny zespół programistów

Rekrutacja programistów i stworzenie własnego zespołu wydaje się być idealnym pomysłem. W końcu sam będziesz mógł wybrać odpowiednich kandydatów i będziesz miał pełna kontrolę nad ich pracą. Dodatkowo w 100% poświęcą się tworzeniu Twojej aplikacji. Niestety jest to zdecydowanie najdroższa opcja. W zależności od tego, ile osób będziesz potrzebować do rozwoju i utrzymania aplikacji, będziesz musiał ponieść koszty nie tylko rekrutacji i wynagrodzeń dla developerów ale także zapłacić za sprzęt dla nich, licencje, narzędzia, przestrzeń biurową oraz opłacić podatki i szkolenia. Koszty te będziesz ponosić regularnie niezależnie od postępów w pracy nad aplikacją, czyli nawet wtedy, gdy prace utkną na jakimś etapie.

Outsourcing programistyczny w software house

Usługi tworzenia aplikacji przez software house uważane są często za stosunkowo drogie. W porównaniu jednak z tworzeniem własnego zespołu niekoniecznie musi być to zgodne z prawdą, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę ich liczne zalety. Najważniejszą jest możliwość dostarczenia zespołu programistów, który będzie dokładnie odpowiadać Twoim potrzebom. Unikniesz w ten sposób kosztów związanych z rekrutacją i tworzeniem odpowiednio dobranego zespołu pracowników. Kolejną zaletą software house jest dostępność specjalistów z różnych dziedzin, dzięki czemu zapewni ci on wsparcie w pełnym zakresie.

text

Nie do przecenienia jest też fakt, że firmy programistyczne posiadają dużą wiedzę na temat najnowszych technologii i trendów a także niezbędne doświadczenie w praktycznym ich wykorzystaniu. Mogą więc służyć również radą, jak najlepiej zbudować Twoją aplikację, aby spełniała wymogi nowoczesności.

Za wykonaną pracę możesz się rozliczać wg stawki godzinowej i użytych materiałów. W rozliczeniu otrzymasz szczegółową listę wszystkich wydatków, dzięki czemu będziesz dokładnie wiedzieć, za co płacisz. Taki model współpracy często określa się jako time & materials. Wiele software house’ów nie waha się również podjąć współpracę za z góry określone wynagrodzenie. Wymaga to jednak szczegółowej specyfikacji oczekiwanych usług. Jeżeli uznasz taką formę współpracy za odpowiednią dla siebie, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w ten sposób rozliczyć projekt. Taki model współpracy nazywany jest najczęściej fixed price.

A może freelancerzy?

Zatrudnienie niezależnego programisty jest zwykle najtańszą opcją, gdyż nie musisz martwić się o szkolenia czy sprzęt, a stawki godzinowe freelancerów są niższe niż w przypadku software house’ ów. Wiąże się to jednak z pewnym ryzykiem. Zatrudniając freelancera warto być bardzo ostrożnym, ponieważ najtańsza opcja często nie oznacza najbardziej opłacalnej. Niska cena czyjejś usługi zwykle oznacza również słabe umiejętności. W ten sposób ryzykujesz, że aplikacja nie będzie gotowa na czas lub też nie będzie działać w oczekiwany przez Ciebie sposób. Doświadczeni freelancerzy często pracują dla wielu klientów jednocześnie, musisz więc mieć świadomość, że nie poświęcą się całkowicie tylko Twojemu projektowi. Ponadto podczas pracy z freelancerami musisz być praktycznie ich kierownikiem projektu i regularnie kontrolować postępy oraz jakość pracy. Zatrudnienie freelancera może być więc dobrym rozwiązaniem, jeżeli tworzysz prostą aplikację, natomiast decyzja o powierzeniu mu tworzenia złożonej aplikacji powinna być najpierw dobrze przemyślana.

Ile to tak naprawdę może kosztować?

Specjaliści twierdzą, że stworzenie rozbudowanej i stabilnie działającej aplikacji mobilnej dla dwóch najpopularniejszych systemów operacyjnych niezależnie od jej charakteru czy przeznaczenia to zazwyczaj koszt ok. 150 – 200 tysięcy złotych netto. Koszty te można zredukować ograniczając funkcjonalności aplikacji lub tworząc wersję tylko na jedną platformę nawet do 50 tysięcy złotych netto ale wtedy możemy liczyć jedynie na stworzenie tzw. MVP (minimum viable product) czyli wersji minimum. Taka wersja, choć mocno okrojona, może posłużyć nam do testów użytkowników. Dzięki zgłaszanym przez nich uwagom, można dokonać koniecznych zmian tak, aby finalny produkt był odpowiednio dopracowany. Ponadto uzyskamy informację, czy nasz pomysł na aplikacje był trafiony i czy znajdzie ona swoich odbiorców oraz czy w ogóle warto inwestować w nią dalsze środki.

Wcześniej wspomniałem, że koszty aplikacji to w głównej mierze ilość godzin pracy developerów potrzebnych do stworzenia aplikacji pomnożona przez ustaloną stawkę godzinową (np. 200 zł netto). Na tej podstawie możemy oszacować wstępnie koszt stworzenia aplikacji, jeżeli tylko oczywiście odpowiednio sklasyfikujemy jej złożoność jako niską, średnią lub wysoką.

text

W przypadku aplikacji o niskim poziomie złożoności, jeśli aplikacja jest tworzona tylko dla jednej platformy (np. iOS), możesz spodziewać się 300-350 godzin i do 3 miesięcy na jej stworzenie. Przy stawce 200 zł netto daje to kwotę rzędu 60 – 70 tysięcy złotych netto.

W przypadku aplikacji na iPhone'a i Androida o średniej złożoności można spodziewać się 150-200 godzin na iOS, 150-200 godzin na Androida i 150-200 godzin na zbudowanie back-endu, co daje łącznie 450-600 godzin programowania. Stworzenie takiej aplikacji potrwa co najmniej 4 miesiące a jej koszt dla stawki godzinowej 200 zł netto wyniesie od 90 do 120 tysięcy złotych netto.

Jeśli Twoja aplikacja ma wiele specjalnych funkcji, takich jak płatność online, zarządzanie użytkownikami, złożony CMS (moduł zarządzania treścią), integracja systemów innych firm i złożony back-end, może to zająć 750-1000 godzin. Koszt takiej aplikacji przy stawce 200 zł netto może wynieść od 150 do 200 tysięcy złotych netto a czas przygotowania ok. 6 miesięcy.

Przykładowa wycena aplikacji mobilnych

Poniżej przedstawiam zestawienie przykładowych kosztów stworzenia aplikacji o różnym zastosowaniu i różnym stopniu złożoności:

Aplikacja fitness (dla platformy Android) - integracja śledzenia GPS i kalkulatora kalorii: koszt ok. 34.500 zł netto

Aplikacja do joggingu (dla platformy Android) - rejestruje trasę GPS i oblicza zużycie energii w kcal: koszt ok. 41.000 zł netto

Aplikacja do porównywania cen (dla platformy Android) - wyszukuje najtańszy lot: koszt ok. 100.000 zł netto

Aplikacja Performance - czyści pamięć, przyspiesza działanie smartfonu i tabletu, oszczędza baterię: koszt ok 87.500 zł netto

Aplikacja do prognozowania pylenia pyłków roślin (dla platformy Android) - Użytkownicy mogą sprawdzić aktualne zapylenie w dowolnym miejscu i udokumentować swoje objawy związane z alergią w dzienniku: koszt ok. 88.500 zł netto

Aplikacja do zarządzania hotelem - zarządzanie pokojami, sprzątanie, rezerwacje, oceny gości hotelowych, obsługa, koszty użytkowania i infrastruktury: koszt ok. 133.500 zł netto

Aplikacja mobilna z funkcjami porównywalnymi z Uberem : koszt ok. 172.500 zł netto.

Aplikacja Doradca Kawy - Użytkownicy skanują kod kreskowy kawy w sklepie w celu uzyskania recenzji smaku innych użytkowników. Aplikacja poleca również inne kawy i linki do odpowiednich sklepów internetowych: koszt ok. 197.000 zł netto

Aplikacja Przewodnik miejski - aplikacja oferuje trasy z nawigacją GPS wraz z informacjami o wszystkich zabytkach oraz wieloma innymi informacjami o mieście: koszt ok. 445.000 zł netto

Rozbudowana aplikacja bookingowa (rezerwacja usług): koszt ok. 636.000 zł netto.

Wnioski

Odpowiedź na pytanie, ile będzie kosztować stworzenie aplikacji mobilnej, będzie prawie zawsze opierać się na mniej lub bardziej dokładnych szacunkach, gdyż ostateczna cena będzie zależeć od wielu czynników takich jak ilość funkcji, wygląd, platforma na której ma działać a także od wyboru firmy, która ją stworzy. Wszystkie one wpływają na końcową cenę i to od nich zależą w głównej mierze ostateczne koszty projektu.

text

Mam nadzieję jednak, że po przeczytaniu tego artykułu będziesz mógł dokładniej określić budżet i oszacować, ile pieniędzy potrzebujesz na zrealizowanie swojego pomysłu, zanim jeszcze na dobre zagościsz w branży aplikacji mobilnych jako klient. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tworzenia profesjonalnych aplikacji mobilnych, to umów się na bezpłatną konsultację z jednym z naszych ekspertów.