Post image
10 grudnia 2020

Obecnie na rynku pojawia się coraz więcej aplikacji mobilnych umożliwiających pełną obsługę klientów z poziomu telefonu komórkowego. Zbieranie zamówień, komunikacja z klientem, czy wystawienie FV – to funkcje, które oferuje już coraz więcej rozwiązań. Wśród szerokiego wachlarza aplikacji jest coraz więcej rozwiązań wspierających pracę serwisantów. Za każdą aplikacją mobilną kryje się aplikacja webowa lub desktopowa, dzięki której możliwe jest zarządzanie aplikacją mobilną.

Dostępne rozwiązania

Na polskim rynku dostępne są dwa rodzaje rozwiązań wspierających pracę w terenie. Abonamentowe oraz do kupienia na własność. Podstawowe funkcjonalności aplikacji abonamentowych i własnościowych są podobne: delegowanie zadań, przetwarzanie podstawowych dokumentów, dodawanie adresów klientów z mniej lub bardziej zaawansowanymi funkcjami CRM, etc. Jednak, jeśli zagłębimy się w temacie znajdziemy bardzo wiele różnic.
Chcesz poznać różnice między dwoma formami zakupu aplikacji? Pobierz nasze porównanie dostępnych rozwiązań.

Na co warto zwrócić uwagę wybierając aplikacje?

Działanie aplikacji w trybie offline

Dla osób pracujących poza biurem częstym problemem jest utrata zasięgu czy dostępu do internetu. Problem ten dotyczy nie tylko serwisantów, ale wszystkich osób, których branża wymaga pracy w terenie. Brak dostępu do dokumentacji produktowej, utrudniona komunikacja z przełożonym i nierozliczenie wykonanej pracy na miejscu znacznie obniżają jakość świadczonych przez nas usług. Wybierając aplikacje mobilną dla serwisantów warto wybrać tą, która wspiera pracę w trybie offline. Serwisant ma możliwość wtedy sprawdzenia dokumentacji i wprowadzenia nowych danych lub wystawienia rachunku. Wszystkie dane wprowadzone w trybie offline przesyłane są do głównego systemu automatycznie, gdy tylko urządzenie uzyska połączenie z siecią.

Dane klienta

Serwisant z poziomu aplikacji mobilnej powinien mieć wgląd w dane klienta. Dzięki temu będzie wiedział do kogo i pod jaki adres powinien się udać. Często w dużych organizacjach zdarza się sytuacja, że serwisant musi czekać nawet 40 minut, aż np. w biurowym chaosie odnajdzie się komputer wymagający naprawy.
Wgląd w aktualne dane klienta pozwala serwisantowi na bezpośredni kontakt z klientem, dzięki czemu może on samodzielnie potwierdzić wizytę lub poinformować klienta o zmianie planowanej godziny wizyty. Dodatkowo podgląd informacji o naszych klientach daje możliwość sprawdzenia czy klient, do którego wysłany jest serwisant ma rozliczone poprzednie usługi.
text

Komunikacja z firmą

Podczas pracy w terenie narzędzia IT, którymi posługują się nasi serwisanci powinny umożliwić im szybki i niezawodny sposób komunikacji. W najprostszych rozwiązaniach przesłanie większego pliku z instrukcją, wiąże się z koniecznością wysyłania maila. Istnieją jednak już takie aplikacje, które umożliwiają przesłanie dowolnego pliku od kierownika do wybranego serwisanta, bez konieczności tworzenia nowej kopii w załączniku maila czy udostępniania go przez programy trzecie.

Rozliczanie usługi

Każdy klient chciałby otrzymać rachunek od razu po wykonanej usłudze. Szybkość wykonania usługi i wygoda w jej rozliczeniu to jedne z ważniejszych rzeczy wpływających nie tylko na jakość, ale i na wizerunek całej firmy.
Wybierając aplikacje mobilną dla serwisantów należy zwrócić uwagę na to jakie formy rozliczenia usługi ona wspiera. Czy aplikacja potrafi się zintegrować z mobilnymi drukarkami fiskalnymi, a może generuje rachunek i automatycznie wysyła go do klienta? W zależności od specyfiki naszej działalności musimy wybrać najlepsze rozwiązanie.
text

Mapy

Przepisywanie lub kopiowanie danych adresowych klienta do zewnętrznych nawigacji może być uciążliwe. Wiele aplikacji dla serwisantów oferuje integrację z dostawcami map, dzięki czemu jednym kliknięciem wyznaczymy optymalną trasę przejazdu do klienta. Dodatkowo niektóre rozwiązania pozwalają na zarządzanie trasami i tworzenie tak zwanych trasówek dla serwisantów. Po wprowadzeniu wielu adresów klientów, program tworzy najlepszą trasówkę dla serwisanta

Podpis klienta i tworzenie dokumentów

Większość świadczonych usług serwisowych wymaga podpisania przez klienta protokołu odbioru. Przy drobnych naprawach wypisanie takiego protokołu ręcznie nie stanowi większego problemu. Jednak przy konieczności wyszczególniania skomplikowanych opisów czas ten znacznie może się wydłużyć. Niezależnie od tego jakie protokoły stosujemy, jeśli są one tworzone w formie papierowej często ulegają zniszczeniu lub zgubieniu zanim zostaną zaprocesowane w firmie. Aby uniknąć takich sytuacji, przy wyborze rozwiązania dla serwisantów warto uwzględnić w kryteriach generowanie takich dokumentów oraz e-podpis.
Na potrzeby generowania dokumentów z poziomu aplikacji mobilnej wykorzystuje się najczęściej predefiniowane wzorce. Dzięki czemu serwisant w prosty sposób jest w stanie utworzyć złożony dokument przy użyciu niewielkiego urządzenia mobilnego.
text

Wysyłanie dokumentów klientowi na maila z poziomu aplikacji

Po utworzeniu dokumentu kolejnym etapem jest ich przesłanie do klienta. Bardzo ważne jest, aby proces ten maksymalnie skrócić. Z pomocą również przychodzą tu rozwiązania mobilne dla serwisantów. Dzięki integracji aplikacji z klientem poczty możliwe jest przesłanie maila bezpośrednio z poziomu aplikacji mobilnej. Warto decydować się właśnie na te aplikacje, które pozwalają wykonać wiele zewnętrznych operacji bez konieczności importowania danych.

Utrzymanie, wsparcie, aktualizacje i rozwój aplikacji

Decydując się na zakup aplikacji w formie abonamentowej, zazwyczaj opłata miesięczna lub roczna uwzględnia konieczne aktualizacje i utrzymania. Warto jednak zwrócić uwagę jak wygląda kwestia związana z dostępem do serwisu i wsparcia. W wielu przypadkach konieczne jest uiszczenie dodatkowej opłaty lub mamy narzucony limit zapytań. W sytuacji, gdy decydujemy się na stworzenie i zakup całej aplikacji, utrzymanie, aktualizacje, wsparcie i rozwój są przedmiotem dodatkowej umowy. Mamy tutaj możliwość negocjowania i dopasowania zakresów umowy do własnych potrzeb.

Rozwój i dopasowywanie aplikacji do indywidualnych wymagań, w przypadku rozwiązań abonamentowych jest najczęściej niemożliwy. Musimy dopasować procesy firmy do dostępnej aplikacji. W przypadku indywidualnych rozwiązań, możemy dowolnie rozbudowywać i ulepszać aplikacje.
text

Korzyści z wdrożenia narzędzie do zarządzanie serwisem

Korzyści dla firmy

text

Łatwiejsze planowanie i delegowanie zadań pracownikom

Dzięki aplikacjom mobilnym wspierającym pracę serwisantów planowanie zadań staje się znacznie łatwiejsze. Zadania mogą być przydzielane dynamicznie, a co za tym idzie serwisant nie musi być w firmie, o wszystkich nowych zleceniach powiadomi go aplikacja.

Wgląd w historię trasy i planowanie tras pracowników

Wiele aplikacji dla serwisantów posiada możliwość zintegrowania się z urządzeniami GPS, dzięki czemu możemy śledzić przebytą trasę naszych serwisantów oraz optymalizować ich trasówki. Dodatkowo aplikacje oferują często funkcję "wyszukaj w promieniu", dzięki której automatycznie można wyznaczyć najlepszą trasę między wszystkimi zaplanowanymi punktami.

Szybka komunikacja z pracownikiem

Rozwiązania biznesowe często posiadają wbudowaną funkcję komunikatora, która pozwala na sprawną wymianę informacji z pracownikami bez konieczności wykorzystywania systemów trzecich. Dzięki takiemu rozwiązaniu wszystkie informacje firmy są przetwarzane w jednym systemie.
text

Wyższa terminowość realizacji zleceń

Sprawna organizacja pracy, łatwa komunikacja, efektywne zarządzanie i wsparcie w rozliczaniu prac serwisowych przekłada się na wzrost jakości świadczonych usług. Dzięki pełnej optymalizacji pracy serwisantów, firma jest w stanie zwiększyć wydajność serwisu nawet o 14%.

Korzyści dla klientów

text

Szybsza realizacja zlecenia

Dla naszych klientów nie ma nic lepszego jak szybkie i sprawne wykonanie naprawy. Dzięki profesjonalnej realizacji zlecenia możemy mieć pewność, że zyskamy lojalnych klientów.

Wygodne rozliczenie płatności

Szybie potwierdzenie realizacji zlecenia i niemalże natychmiastowy e mail z rachunkiem - takie rozliczenie zlecenia zdecydowanie ma pozytywny wpływ na wizerunek naszej firmy.

Korzyści dla serwisanta

text

Dostęp do potrzebnych danych

Dostęp do danych technicznych urządzeń, instrukcji i historii napraw jest niezastąpionym wsparciem dla pracowników w terenie. Podczas wykonywania zlecenia pracownik może w każdej chwili sprawdzić i uzyskać potrzebne informacje, dzięki czemu minimalizuje ryzyko błędu np. uszkodzenia urządzenia.

Generowanie dokumentów

Dzięki zastosowanym w aplikacji formularzom, pracownik może stworzyć nawet złożony dokument z poziomu urządzeń mobilnych. Wystawienie rachunku lub wygenerowanie protokołu naprawy nie wymaga tworzenia papierowego dokumentu.

Podgląd zadań

Pracownik ma bezpośredni wgląd do wszystkich zleceń serwisowych i zadań przypisanych na dany dzień. Dzięki temu po zakończeniu zlecenia nie musi on "jechać na firmę", aby przyjąć kolejne zlecenie. Jeśli ma ze sobą potrzebne narzędzia może udać się bezpośrednio do kolejnego klienta.

Zastanawiasz się nad wyborem aplikacji dla pracowników w terenie? Nie wiesz, który model zakupu będzie dla Ciebie najlepszy? Umówi się na bezpłatną konsultację z jednym z naszych ekspertów.

Chcesz porozmawiać o swoim projekcie? Skontaktuj się z nami!

więcej