Chcesz porozmawiać z ekspertem? Kliknij tutaj!
Zdarzają się jednak zapytania powielające już istniejące aplikacje mobilne, które odniosły spektakularny sukces na rynku. Najczęściej chodzi o stworzenie czegoś na wzór znanych aplikacji ale w mniejszym lub ograniczonym zakresie. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że skoro taki np. Uber odniósł sukces, to dlaczego podobna aplikacja ma nie okazać się równie dobra i popularna. Jak się okazuje takie pomysły najczęściej szybko weryfikuje rynek. W przypadku rynku aplikacji mobilnych rozwiązanie, które jako pierwsze pojawiło się w danej branży czy też niszy rynkowej zajmuje ją zazwyczaj na bardzo długo i zostawia konkurencje daleko w tyle. Za sukcesem takich aplikacji stoją też często ogromne budżety reklamowe i marketingowe. Stąd też innowacyjność pomysłu na aplikację mobilną ma duże znaczenie i wpływa na jej późniejszy sukces komercyjny. Warto więc przemyśleć dobrze projekt tworzenia aplikacji mobilnych i określić, jakie korzyści dla potencjalnych użytkowników będą stanowić o sukcesie i przewadze naszego rozwiązania na rynku, na którym powstają co roku niezliczone aplikacje mobilne.
Kwestią najczęściej poruszaną na samym początku rozmów na temat projektu aplikacji mobilnej jest jej cena. Praktycznie już na samym początku padają pytania o wyceną kosztu stworzenia aplikacji i może się wydawać, że jest to jak najbardziej uzasadnione. Realizacja projektu wymaga przecież przygotowania odpowiedniego budżetu. Jednak wycena na samym początku rozmów bez odpowiednich konsultacji i zagłębienia się w temat może okazać się nietrafiona. Dlatego też uzyskanie takich informacji od firm softwareowych nie jest proste a najczęściej można spotkać się z szacowaną kwotą w postaci rzędu wielkości. I nie wynika to w żaden sposób z niewiedzy osób zajmujących się tworzeniem takich rozwiązań ale zwyczajnie brakiem dostatecznej ilości informacji. Warto bowiem wiedzieć, że tworzenie aplikacji mobilnej jest złożonym procesem a sposobów jej wykonania może być wiele i każdy z nich może być wyceniony inaczej. Dlatego też stworzenie w miarę rzetelnej wyceny jest możliwe dopiero po przeprowadzeniu szczegółowych konsultacji i analizy całego projektu.
Optymalną sytuacją jest ta, w której klient może zadeklarować kwotę swojego budżetu jaki chce przeznaczyć w pierwszej kolejności na projekt. Wtedy firma softwareowa jest w stanie określić, co w takim budżecie może zaproponować. Najczęściej jednak w rozmowach o budżecie klienci zasłaniają się niewiedzą, twierdząc, że nie orientują się w temacie cen aplikacji mobilnych i do podjęcia decyzji o realizacji potrzebują konkretnych kwot. W związku z tym otrzymują albo minimalną wycenę na poziomie stworzenia MVP (Minimum Viable Product) albo też tzw. widełki z podanym przedziałem cenowym czasem z opisem, co klient dostanie za najniższą kwotę w tym przedziale cenowym a na co może liczyć za najwyższą. Rzadko kiedy udaje się jednak uzyskać na tym etapie dokładną wycenę, gdyż wymaga to wcześniejszych konsultacji i analizy całego pomysłu. Jak więc rozpocząć pracę nad projektem tworzenia aplikacji aby sprawdzić, czy nasz pomysł wypali a nasza aplikacja odniesie sukces na rynku oraz czy uda nam się zgromadzić odpowiedni budżet na jej finasowanie? Tu konieczne będzie spotkanie warsztatowe z firmą tworzącą aplikacje mobilne.
Warsztat to pierwsze ale bardzo ważne spotkanie, które pozwoli nam wstępnie ocenić szanse na realizację naszego projektu oraz określić koszty związane z tworzeniem aplikacji mobilnych. To co musimy wykonać w pierwszej kolejności to rozrysowanie tego, jak widzimy naszego pierwszego użytkownika, jakie ma on problemy, jakie problemy jest w stanie rozwiązać nasza aplikacja oraz jaki może być zakres funkcjonalny naszego rozwiązania. Jest to swego rodzaju kompleksowe przejście przez cały produkt po to, żeby każdy uczestnik tego warsztatu (czyli klient, developer, architekt oprogramowania, kierownik projektu, UX/UI designer) mógł kompleksowo spojrzeć na rozwiązanie, które planujemy i na tym etapie ewentualnie wnieść swoje uwagi i komentarze. Warto już wtedy szczegółowo "rozpisać" naszego przyszłego użytkownika i spróbować zrozumieć, kto będzie korzystał z naszej aplikacji. Potrzebne będzie zestawienie cech naszego odbiorcy i problemy (pain points), jakie stoją przed nim oraz odpowiedzi na te wyzwania, które nasze rozwiązanie będzie w stanie zaoferować. Dodatkowo dla wszystkich person, które sobie nakreśliliśmy, rozpisujemy tzw. ścieżkę klienta (customer journey), żeby zrozumieć jak on rzeczywiście będzie mógł wchodzić w interakcje z naszym rozwiązaniem.
Podczas warsztatu warto również wyznaczyć priorytety. Musimy zdecydować, które z funkcjonalności, które możemy dostarczyć (bo możemy przecież dostarczyć ich wiele) będą krytyczne na tym wstępnym etapie i które powinniśmy wyprodukować jak najszybciej, żeby zebrać solidny feedback od przyszłych użytkowników. Wynika to z faktu iż, na tym etapie powstawania aplikacji mobilnej budżet jest jeszcze stosunkowo ograniczony i wystarczy na dosłownie klika pierwszych funkcjonalności. Trzeba więc zdecydować, co jest najważniejsze w pierwszej kolejności. Jeżeli uda nam się to zebrać, to właśnie stworzyliśmy nasze MVP. Następnie potrzebna jest decyzja klienta, czy to MVP chce wykonać. Jeżeli tak, to następuje estymata i wyliczenie wstępnego kosztorysu, ile takie MVP będzie kosztować. Jeżeli kosztorys zostanie zaakceptowany, to zostanie stworzona tzw. mapa drogowa (road map) - oś czasu z kamieniami milowymi, która będzie decydować o kierunku rozwoju aplikacji mobilnej na tym początkowym etapie.
Celem warsztatu jest wzajemne zrozumienie potrzeb oraz wspólne nakreślenie strategii, która przyczyni się do stworzenia aplikacji mobilnej na miarę potrzeb klienta. Podczas spotkania warsztatowego tworzona jest mapa i rozpisywane są poszczególne procesy, które mają zachodzić w aplikacji. Dzięki temu wypracowana zostaje architektura optymalnego rozwiązania a także zyskujemy większą świadomość, skąd tak naprawdę pochodzą poszczególne dane i informacje oraz do czego będą nam potrzebne w aplikacji. Pomaga to przewidzieć, jak również zniwelować ryzyka mogące wystąpić na etapie realizacji projektu.
W trakcie spotkania warsztatowego zbierane są wszystkie niezbędne informacje, potrzebne do:
Czas trwania warsztatu zależy od poziomu skomplikowania projektu i dostosowany jest zazwyczaj do potrzeb konkretnej firmy. Najczęściej warsztat trwa 2 do 3 dni i może być przeprowadzony zarówno online jak i offline. Spotkania warsztatowe jako pierwszy krok w kierunku stworzenia aplikacji mobilnych wymagają poświęcenia czasu przez zespół, który będzie zajmował się jej tworzeniem, dlatego też jest on odpłatny a jego cena zależy przepracowanego czasu. Koszt takiego warsztatu może się kształtować na poziomie od 3000 do 5000 zł. Przeprowadzenie warsztatu nie jest jeszcze równoznaczne z rozpoczęciem projektu ale pozwala na stworzenie pierwszych założeń do projektu i jego ogólną ocenę. Dzięki temu ograniczamy ryzyko porażki projektu i możemy rozsądnie zaplanować budżet unikając w ten sposób przeinwestowania i utraty większych kwot w budżecie.
W początkowym procesie tworzenia aplikacji wyróżniamy klika faz. Pierwsza z nich polega na stworzeniu tzw. szkieletu czy też schematu (Wireframe), który pozwoli na zwizualizowanie struktury oraz interfejsu użytkownika. Jest to próba pokazania, jak będzie wyglądała architektura rozwiązania czyli tzw. flow aplikacji. Taki schemat aplikacji może mieć formę odręcznego szkicu lub projektu graficznego przygotowanego za pomocą odpowiedniego oprogramowania. Pozwala to na zatwierdzenie koncepcji aplikacji, naniesienie poprawek i zmian albo jej całkowite odrzucenie. Dzięki wireframe możemy nadać kształt pomysłowi i lepiej go zrozumieć a także określić potrzebne nakłady pracy i koszty.
Tworząc wireframe możemy również zebrać wczesny feedback (jeszcze przed designem aplikacji mobilnej). Taka graficzna wersja aplikacji nie zawiera wprawdzie jeszcze realnych funkcjonalności i nie możemy jeszcze z nich korzystać ale możemy obejrzeć jak ona będzie docelowo funkcjonowała. Pozwala to już na bardzo wczesnym etapie zakomunikować i przedstawić strukturę naszego rozwiązania oraz najważniejsze aspekty projektowanego produktu. Jest to wystarczająca forma szkicu projektu aby klient, dla którego tworzone jest rozwiązanie mógł udzielić feedbacku i odnieść się do stworzonego przez nas pomysłu.
Tworzymy aplikacje i oprogramowanie szyte na miarę nagradzane na światowych rynkach
Mockapy czyli makiety to zazwyczaj wysokiej jakości render i pokazanie designu docelowej aplikacji. Nadal nie ma tu funkcjonalności docelowych i nie można jeszcze przeklikać się przez aplikację mobilną w taki sposób jak można to robić na docelowym produkcie. Niemniej jednak klient jest w stanie ocenić, czy nas pomysł projektu graficznego mu odpowiada. Mockap to przede wszystkim wizualizacja przyszłego produktu, pierwszy etap w fazie rozwoju naszego produktu, kiedy jesteśmy w stanie zaprezentować go wizualnie. Jesteśmy w stanie pokazać design, jak ten produkt będzie w przyszłości wyglądał. Warto również pamiętać, że jest to pierwszy krok w stronę dewelopmentu właściwego produktu. Mockapy nie idą więc do kosza lecz jest to już coś nad czym pracujemy - narysowany design.
Prototyp jest to najwcześniejsza wersja funkcjonalnego produktu. Funkcjonalności są w tym wypadku jeszcze bardzo ograniczone i nie są zintegrowane z zewnętrznymi usługami, jednak daje to już przedsmak tego, jak ta aplikacja będzie wyglądała w temacie funkcjonalności. Tworzenie prototypu pozwala na przeprowadzenie pierwszych testów użyteczności tzn. może być on przekazany do pierwszej grupy użytkowników do testów w celu otrzymania feedbacku. Za pomocą prototypu będziemy mogli także zidentyfikować obszary do poprawy właśnie dzięki pierwszemu mocnemu feedbackowi od pierwszych użytkowników. W ramach naszej aplikacji mobilnej możemy dokonać walidacji pomysłu i na podstawie otrzymanego feedbacku dowiedzieć się, że warto np. skorygować kurs, poprawić kluczowe funkcjonalności lub też z czegoś zrezygnować. Jest to moment weryfikacji, gdzie możemy poprawić nasz kierunek rozwoju. Może to nam dać odpowiedź na pytanie, czy idziemy w dobrym kierunku i przybliżyć nas do efektu końcowego.
Prototypowanie aplikacji mobilnych jest o tyle ważne, że pozwala wykryć problemy już na wczesnym etapie, gdy ich usunięcie nie przedstawia większego problemu. Natomiast dokonywanie poprawek w późniejszym czasie jest już o wiele trudniejsze i bardziej kosztowne.
MVP to funkcjonalna forma produktu, która zawiera kluczowe funkcjonalności najważniejsze dla naszego rozwiązania. Są one dostępne i mogą być użytkowane przez pierwszych użytkowników. MVP nie będzie mieć wszystkich funkcjonalności i będzie skupiać się przede wszystkim na tych najważniejszych czyli tych, dla których zaplanowane zostało stworzenie aplikacji mobilnej. Dzięki temu otrzymamy pierwszy feedback od użytkowników i będziemy mogli sprawdzić potencjał rynku dla aplikacji.
Dzięki MVP jesteśmy w stanie określić funkcjonalności krytyczne dla naszej aplikacji a także zaplanować, na jakim etapie rozwoju produktu powinny być dodawane kolejne funkcjonalności np. ze względu na czas potrzebny na ich dewelopowanie. Tworzymy więc tzw. road map czyli plan, co i w jakiej kolejności będzie rozwijane w aplikacji. W ten sposób możemy lepiej kontrolować koszty tworzenia aplikacji. Należy bowiem pamiętać, że im dłużej trwa dewelopowanie aplikacji, tym jest ona droższa. Należy więc zastanowić się, czy dana funkcjonalność, która wydaje się nam krytyczna, jest w ogóle warta tego, żeby zainwestować w nią większą część naszego budżetu.
MVP to w pełni działający produkt zdefiniowany w bardzo wąskim zakresie. Nie są wprawdzie dostępne wszystkie funkcjonalności ale te które są, działają w 100% (pliki aplikacji).
Jeżeli nasze MVP przeszło pomyślnie testy użytkowników i uzyskało pozytywny feedback, to można już skupić się na całościowym tworzeniu aplikacji i implementacji wszystkich zaplanowanych funkcjonalności oraz usług zewnętrznych. Jest to czas, w którym nasz projekt nabiera docelowych kształtów i staje się kompletnym produktem gotowym do publikacji w sklepach z aplikacjami (dodanie do sklepu google play i app store) i do przekazania końcowym użytkownikom. Od tego, w jaki sposób zaplanowałeś i przygotowałeś projekt swojej aplikacji na samym początku zależy w dużej mierze jej późniejszy sukces na rynku. Dobry pomysł biznesowy, funkcjonalny i intuicyjny interfejs użytkownika, ciekawe funkcjonalności oraz dopracowana grafika to elementy, które w znaczący sposób mogą zaważyć na tym, jak odbierana będzie Twoja aplikacja i czy uda Ci się w związku z tym osiągnąć zakładany cel biznesowy.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, ile może kosztować Twoja aplikacja mobilna, to przeczytaj nasz artykuł blogowy pt.: Ile może kosztować Twoja aplikacja czyli co powinieneś wiedzieć, zanim zdecydujesz się na projekt?.
Porozmawiaj z ekspertem
Sprechen Sie mit einem Experten.