Chcesz porozmawiać z ekspertem? Kliknij tutaj!
Warsztat produktowy (Discovery workshop)
Celem warsztatu jest wzajemne zrozumienie potrzeb oraz wspólne nakreślenie strategii, która przyczyni się do stworzenia aplikacji na miarę potrzeb klienta. Podczas spotkania warsztatowego tworzona jest mapa i rozpisywane są poszczególne procesy, które mają zachodzić w aplikacji. Dzięki temu wypracowana zostaje architektura optymalnego rozwiązania a także zyskujemy większą świadomość, skąd tak naprawdę pochodzą poszczególne dane i informacje oraz do czego będą nam potrzebne w aplikacji. Pomaga to przewidzieć, jak również zniwelować ryzyka mogące wystąpić na etapie realizacji projektu.
W trakcie spotkania warsztatowego zbierane są wszystkie niezbędne informacje, potrzebne do:
● zweryfikowania pomysłu na aplikację
● oceny jego wykonalności
● określenia celu projektu oraz celu biznesowego klienta,
● określenia grupy docelowych odbiorców,
● zdefiniowania technologii budowanego rozwiązania
● określenia mierników sukcesu
● opisania kluczowych funkcjonalności,
● ustalenia ram czasowych projektu i niezbędnego budżetu do zbudowania MVP
Agenda warsztatu
1. Przygotowanie do warsztatu
W tej fazie pozyskuje się wszelkie informacje od klienta, które posłużą do przygotowania spotkania warsztatowego i tworzony jest wstępny brief wymagań dotyczący planowanej aplikacji. Pozwoli to na wstępne zapoznanie się z założeniami do projektu.
2. Spotkanie w ramach warsztatu
Podczas tego spotkania klient bądź zespół go reprezentujący spotyka się w ramach warsztatu z zespołem produkcyjnym (developerami), aby określić cele projektu oraz omówić założenia biznesowe związane z produktem jakim ma być aplikacja. Czas trwania warsztatu zależy od poziomu skomplikowania projektu i dostosowany jest zazwyczaj do potrzeb konkretnej firmy. Najczęściej warsztat 3 dni i może być przeprowadzony zarówno online jak i offline.
Głównym celem warsztatu powinno być narysowanie wizji produktu: (product vision world). Rozrysowujemy jak widzimy naszego przyszłego użytkownika, jakie ma on problemy, jakie problemy rozwiązuje nasze rozwiązanie oraz jaki może być zakres funkcjonalny naszego rozwiązania. Jest to kompleksowe przejście przez cały produkt po to, ażeby każdy uczestnik tego warsztatu mógł kompleksowo spojrzeć na rozwiązanie, które chcemy realizować i na takim wysokopoziomowym etapie wnieść swoje uwagi i komentarze.
Niezmiernie ważne podczas warsztatów jest uwzględnienie oczekiwań oraz potrzeb użytkowników końcowych, dlatego poznanie oraz zdefiniowanie grupy docelowej, dla której wytwarzany jest produkt, powinno stanowić ważną ich część. W tym zakresie w ramach warsztatów podejmuje się takie działania jak:
Ważnym elementem warsztatu jest również wyznaczenie priorytetów. Musimy zdecydować, które z funkcjonalności, które możemy dostarczyć (bo możemy dostarczyć ich wiele) będą krytyczne na tym wstępnym etapie i które powinniśmy wyprodukować jak najszybciej, żeby zebrać solidny feedback od przyszłych użytkowników. Wynika to z faktu iż na tym etapie projektu budżet jest najczęściej mocno ograniczony. Trzeba więc zdecydować, co jest najważniejsze w pierwszej kolejności. Jeżeli uda się stworzyć odpowiedni zarys priorytetów, to będzie to podstawą do stworzenia MVP (Minimum Viable Product).
3. Analiza warsztatu
Po przeprowadzonych warsztatach tworzone jest ich podsumowanie w formie szczegółowego raportu zawierającego wszelkie niezbędne detale projektu. Specyfikacja produktu może zawierać: mapę produktu (product roadmap), wizję produktu, stos technologiczny, definicję MVP, strategie rozwoju produktu, szkice oraz makiety, kluczowe funkcjonalności, budżet projektu oraz jego harmonogram.
Porozmawiaj z ekspertem
POROZMAWIAJ Z EKSPERTEM