Mam nadzieje, że wpis jest dla Ciebie wartościowy.

Chcesz porozmawiać z ekspertem? Kliknij tutaj!

Post image

Pomysł na biznes w sieci to tak naprawdę początek drogi do celu, jakim jest osiągnięcie sukcesu. Aby całe przedsięwzięcie się powiodło, trzeba będzie jeszcze dokonać wielu trudnych wyborów. Jednym z ważniejszych będzie decyzja dotycząca realizacji projektu czyli to, do jakiego typu odbiorców będziemy chcieli dotrzeć ze swoja ofertą.

PWA czy mobile?

Planując start biznesu w internecie pierwszą rzeczą, jaka przychodzi nam do głowy i od której najczęściej zaczynamy jest stworzenie strony internetowej. Jest to zazwyczaj wizytówka firmy w sieci o charakterze głównie informacyjnym. Publikowane są tam różnego rodzaju treści, zdjęcia i filmy, które mogą być przeglądane przez odwiedzających. Nasza strona www raczej nie  będzie posiadać żadnych zaawansowanych funkcjonalności, umożliwiających podejmowanie większych działań. Dopiero aplikacja internetowa (webowa)  daje możliwości do stworzenia interakcji z użytkownikiem, gdyż oprócz elementów typowo statycznych będzie również oferować możliwość wykonania bardziej skomplikowanych operacji takich jak np. rezerwacja noclegu w hotelu, zakup biletu do kina albo muzeum czy też wreszcie zrobienie kursu e-learningowego. Tylko czy to wystarczy, żeby dotrzeć do wszystkich potencjalnych odbiorców?

Musimy także pamiętać o użytkownikach urządzeń mobilnych. Coraz tańszy i powszechniejszy internet w urządzeniach mobilnych sprawia, że coraz większa grupa potencjalnych klientów korzysta przede wszystkim ze swoich smartfonów oraz iPhonów. Grupa ta z roku na rok rośnie a wraz z nią rosną również oczekiwania co do mobilnych rozwiązań. Dlatego też może się okazać, że do grona naszych odbiorców będą zaliczać się zarówno użytkownicy komputerów jak smartfonów i tabletów.

text

Czy wobec tego oprócz dobrze działającej strony internetowej musimy także zainwestować w aplikacje mobilne? Niekoniecznie. Istnieje rozwiązanie, które pozwoli na korzystanie z naszej aplikacji zarówno na komputerach jak i na urządzeniach mobilnych. Jest nim PWA (Progressive Web App) czyli progresywna aplikacja internetowa.

Jaka jest jednak różnica? Czym różnią się natywne aplikacje mobilne od aplikacji PWA i kiedy warto zdecydować się na dany wariant, dowiesz się w dalszej części artykułu.  

Czym charakteryzuje się natywna aplikacja mobilna?

Aplikacja mobilna jest specjalnym oprogramowaniem, które można pobrać w jednym z dwóch sklepów internetowych. Chodzi tu o Google Play, w którym znajdziemy aplikacje dla systemu Android oraz App Store z aplikacjami dla iOS. Aplikację taką możemy następnie zainstalować bezpośrednio w pamięci wewnętrznej urządzenia przenośnego.

Aplikacje mobilne charakteryzują się pełnym wsparciem rozwiązań sprzętowych dostępnych w urządzeniach mobilnych takich jak np. Bluetooth, NFC, czytnik linii papilarnych itp. Dzięki temu aplikacja może działać również offline a ponadto charakteryzuje się dużą wydajnością oraz natywnym dla danej platformy wyglądem.

Chcąc jednak stworzyć aplikację mobilną musimy wziąć pod uwagę większe wydatki. Jeżeli chcemy dotrzeć do wszystkich użytkowników urządzeń mobilnych, to musimy stworzyć najczęściej dwie oddzielne aplikacje – po jednej dla każdego systemu operacyjnego. Taką aplikację należy zaprogramować oddzielnie dla Androida (np. w Javie) oraz iOSa (w Swift lub Objective-C). W praktyce oznacza to, że trzeba będzie zaangażować w projekt większy zespół programistów a koszty z tym związane w zasadzie będą podwójne. Jeżeli jednak czynnikiem decydującym nie jest dla nas cena i stawiamy przede wszystkim na  wysoką wydajność, dobrą obsługę funkcji wbudowanych (np. kamera, notyfikacje) i przyjazny dla użytkownika interfejs dostarczający dobrych doświadczeń użytkownika (UX), to zdecydowanie warto wybrać wariant aplikacji mobilnych.

text

Co zrobić jednak w sytuacji, gdy nasz budżet jest ograniczony lub też chcemy najpierw przetestować nasz pomysł i stworzyć tzw. MVP (minimum viable product) czyli minimalną wersje produktu, którą będzie można wypuścić na rynek, żeby zdobyć pierwszych klientów?

Alternatywą może okazać się technologia cross-platformowa. Pozawala ona stworzyć jedną aplikacje, która będzie działać na obu systemach dostępnych na urządzeniach mobilnych. Takie aplikacje tworzone są najczęściej we frameworkach Flutter lub React Native i oferują możliwości bardzo zbliżone (lub identyczne) do tych oferowanych przez aplikacje natywne. Wynika to z faktu, że część kodu aplikacji jest programowana oddzielnie w sposób natywny dla każdego z systemów, natomiast pozostała część jest wspólna dla nich. Pozwala to zaoszczędzić nawet do 30% kosztów związanych z tworzeniem dwóch natywnych aplikacji. Jeżeli masz pomysł na aplikację mobilną i nie wiesz od czego zacząć, koniecznie przeczytaj nasz artykuł na ten temat pod tytyłem Od czego zacząć i na co zwrócić uwagę mając pomysł na aplikację mobilną?

Czym charakteryzuje się aplikacja PWA (progressive web application)?

Aplikacje PWA czyli progresywne aplikacje internetowe są to rozbudowane aplikacje webowe, które do pewnego stopnia są w stanie z powodzeniem zastąpić aplikacje natywne. Są one programowane najczęściej w HTML, CSS i JS co oznacza, że będą one działać na wszystkich systemach operacyjnych dostępnych na komputerach i urządzeniach mobilnych.

Dużą ich zaletą jest to, że do ich pobrania nie musimy logować się do zewnętrznych sklepów. Najczęściej po jej uruchomieniu aplikacja sama wyśle do nas komunikat o możliwości dodania skrótu do strony do ekranu startowego. Jeżeli jednak nie pojawi się taka informacja, to zawsze możemy zainstalować ją samodzielnie, wybierając z menu przeglądarki opcje „Dodaj do ekranu głównego”.  

Aplikacja PWA podobnie jak aplikacje natywne oferuje możliwość wyświetlania automatycznych powiadomień (push notification) na ekranie telefonu. Jest to zazwyczaj wiadomość tekstowa lub multimedialna podobna do wiadomości SMS, która jest wysyłana na urządzenie mobilne przez konkretną aplikację.

text

Aplikacja PWA tak samo jak natywne aplikacje mobilne nie potrzebuje  połączenia z Internetem, żeby działać prawidłowo. Może więc działać w trybie offline. Dodatkowo zajmuje ona znacznie mniej miejsca w pamięci urządzenia niż aplikacje natywne, które wymagają instalacji. Nie ma też większego problemu z ich aktualizacją, gdyż jest ona wykonywana automatycznie przez aplikację w tle. Dla porównania przypomnijmy, że aplikacje natywne wymagają zatwierdzenia zmian przez sklep, co często wydłuża czas aktualizacji. Jednym z wymogów PWA  jest też szyfrowanie danych za pomocą protokołu SSL oraz jej responsywność czyli zdolność do dostosowania się do okna przeglądarki w urządzeniach mobilnych zwana RWD (responsive web design).

Warto również zaznaczyć, że stworzenie aplikacji PWA to znacznie niższy koszt realizacji projektu oraz wysoka dostępność. Użytkownik ma możliwość zapisu skrótu do aplikacji na ekranie głównym swojego urządzenia bezpośrednio z przeglądarki  co jednoznacznie przypomina instalowanie aplikacji natywnych na telefonie. W tym aspekcie a także wizualnie aplikacja PWA przypomina aplikację natywną.

W aspekcie kosztowym należy zauważyć, że aplikacje natywne potrzebują dużo większych nakładów pieniężnych na reklamę i promocję niż aplikacja PWA, która może być często promowana jak strona internetowa. Wzbudzenie świadomości istnienia danej natywnej aplikacji mobilnej i nakłonienie nowych użytkowników do jej pobrania i w zewnętrznym sklepie jest dużym wyzwaniem i może wiązać się ze sporymi sumami wydatkowanymi na marketing.

text

Stąd też zaprojektowanie aplikacji PWA może być doskonałym rozwiązaniem aby szybko zaangażować klientów i ułatwić im korzystanie z naszego produktu, szczególnie w sytuacji rosnących wymagań użytkowników co do UX aplikacji. Pobieranie aplikacji w osobnym sklepie jest zdecydowanie mniej atrakcyjne, gdyż wymaga podjęcia dodatkowych działań przez użytkownika. Ponadto zmniejsza ilość wolnej pamięci, co może być istotne dla użytkowników starszych urządzeń, którzy być może będą zmuszeni do odinstalowania innych aplikacji. Dlatego też PWA jest uważane za dość komfortowe rozwiązanie, zapewniające UX typowe dla aplikacji natywnych a jednocześnie dostępne dla każdego, kto odwiedza naszą stronę internetową.

Jakie są zalety i wady aplikacji mobilnych i PWA?

Wybór rozwiązania powinien zależeć przede wszystkim od tego, jaki rodzaj aplikacji będzie lepiej pasował do Twojego biznesu. Każda aplikacji będzie miała zarówno zalety jaki i wady ale liczy się przede wszystkim uzyskanie efektu końcowego czyli odniesienie sukcesu po zakończeniu projektu. Dlatego przed dokonaniem ostatecznego wyboru należy odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie są nasze priorytety i jaki cel chcemy osiągnąć wybierając dany rodzaj rozwiązania. Spróbujmy więc porównać natywne aplikacje mobilne z aplikacją PWA.

Mobilne aplikacje natywne

Aplikacje natywne są stworzone w konkretnej technologii i tylko na jedną z platform (Android lub iOS). Zawdzięczają temu swoją solidność, szybkość działania i wydajność. Dostarczają także doświadczeń idealnie dopasowanych do wybranej platformy. Należy bowiem pamiętać, że używanie zasobów systemowych dostępnych w danym systemie jest łatwiejsze i działa lepiej, gdy używamy natywnej aplikacji .

Zalety

  • szybsze działanie ze względu na prosty kod
  • wysoka wydajność i elastyczność aplikacji
  • lepsze funkcjonowanie w trybie offline
  • niestandardowe komponenty UI dla każdej platformy poprawiają używalność
  • pełny dostęp do potrzebnego hardware’u urządzenia pozwala na łatwiejsze zapobieganie błędom
  • obsługa każdego rozmiaru ekranu dzięki dostępności wzorów dla każdej platformy
  • sklepy Google i Apple umożliwiają ocenę aplikacji, dzięki czemu zwiększają ich wiarygodność i pozytywnie wpływają na ich marketing
  • zagwarantowane pełne bezpieczeństwo użytkowania aplikacji

text

Wady:

  • tworzenie aplikacji dla obu platform zajmuje więcej czasu (4-6 miesięcy na MVP) i jest zdecydowanie droższe
  • dodawanie nowych funkcjonalności wymaga wdrożenia ich osobno w każdej bazie kodu
  • ze względu na natywne języki programowania wymagany może być większy zespół specjalistów w konkretnych dziedzinach
  • wymagana jest rejestracja aplikacji w sklepach Google i Apple i zatwierdzenie, aby aplikacja mogła być pobierana
  • konieczne jest pobranie aplikacji z zewnętrznego sklepu Google Play lub App Store i instalacja na urządzeniu
  • wszelkie aktualizacje wymagają zatwierdzenia przez sklep i pobrania przez użytkownika
  • koszty rozwoju aplikacji są wysokie, szczególnie jeżeli prowadzone są dla obu platform
  • do pełnej fukcjonalności potrzebny jest jednak dostęp do internetu

Kiedy warto zdecydować się na aplikacje natywne?

  • w sytuacji, gdy potrzebujesz aplikacji tylko na jedna platformę
  • twoi odbiorcy będą mieli styczność z aplikacją po raz pierwszy (nie znają Twojej marki ze strony internetowej lub innych źródeł) a ty chcesz zapewnić jak najlepsze pierwsze wrażenie.
  • projekt aplikacji jest rozbudowany i posiada dużą ilość funkcji potrzebnych do płynnego działania oraz odpowiedniej wydajności
  • projekt będzie zawierał rozbudowaną grafikę oraz dużą ilość animacji (np. gry 3D).
  • dysponujesz odpowiednio dużym budżetem i nie ograniczają cię krótkie terminy realizacji
  • zależy ci na wysokiej jakości aplikacji, która spełni wysokie oczekiwania użytkowników

text

Progressive Web Apps (progressive web app)

Główną cechą PWA jest działanie przez przeglądarkę internetową, choć użytkownikowi może się wydawać, że jest to rozwiązanie natywne. Oznacza to, że aplikacja może być zainstalowana na urządzeniu i być używana offline. Dostępne są również notyfikacje typu Push. PWA może również używać niektórych funkcjonalności sprzętowych typowych dla urządzeń mobilnych jak aparat czy GPS, choć w przypadku urządzeń z systemem iOS może to być utrudnione.

Progresywność aplikacji polega w głównej mierze na dostarczaniu użytkownikowi zoptymalizowanych doświadczeń dla każdej z platform. Najbardziej popularnymi projektami realizowanymi na bazie aplikacji PWA są projekty e-commerce

Zalety:

  • aplikacja działa także offline - można ją załadować również w przypadku całkowitego braku połączenia z Internetem (może nadal wysyłać aktualizacje w tle i przekazywać powiadomienia do użytkownika)
  • tworzona jest jedna aplikacja dostępna na wielu różnych platformach
  • tańsza i szybsza do zbudowania dzięki jednej bazie kodu niż natywne rozwiązania tworzone dla każdej platformy osobno
  • dopasowuje się do rozmiarów ekranów – świetna responsywność
  • nawigacja i interakcje przypominają aplikacje natywną, więc łatwo zrozumieć działanie PWA
  • nie trzeba instalować - już przy pierwszej wizycie na stronie jednym kliknięciem można dodać ją do swojego pulpitu
  • stosunkowo krótki czas tworzenia aplikacji ze względu na wspólny kod na wszystkie urządzenia
  • zmiany i aktualizacje odbywają się w czasie rzeczywistym tj. zaraz po zaktualizowaniu są dostępne dla użytkowników na każdej platformie
  • wygląda i zachowuje się jak natywna aplikacja - można w niej standardowo zarządzać danymi konsumenta, zamówieniami internetowymi oraz programem lojalnościowym.
  • PWA coraz częściej programuje się w bezpiecznym środowisku HTTPS. Konsumenci korzystając z PWA mają więc zagwarantowane bezpieczne połączenie
  • jeśli użytkownik zapisze na ekranie głównym skrót do strony, to otrzymuje pełną natywną funkcjonalność aplikacji, w tym powiadomienia push.

text

Wady:

  • gorsze funkcjonowanie na iOS i mniej wsparcia dla urządzeń Apple
  • ograniczony dostęp do możliwości urządzenia (np. Bluetooth, NFC)
  • aplikacja nie jest dostępna w sklepach z aplikacjami – co dale mniejsze mozliwości weryfikacji i oceny a tym zamym tworzenia zaufania wśród użytkowników
  • UI jest ograniczony przez kod strony internetowej 
  • wydajność aplikacji zależy od  złożoności strony internetowej i może być wolniejsza niż aplikacji natywnej
  • powoduje szybsze rozładowanie baterii w urządzeniu mobilnym

Kiedy warto zdecydować się na aplikacje PWA?

  • potrzeba stworzenia wieloplatformowej aplikacji z funkcjonalnościami aplikacji natywnej
  • aby zwiększyć ilość zainteresowanych usługą
  • jeżeli projekt dotyczy kompleksowej usługi e-commerce
  • masz ograniczony budżet i zależy ci na szybkiej realizacji projektu
  • w projekcie nie będą wykorzystywane zaawansowane funkcjonalności typowe dla urządzeń mobilnych

Podsumowanie

Każde z przedstawionych rozwiązań ma swoje plusy i minusy. Jeśli chcesz zrealizować duży projekt, dysponujesz równie dużym budżetem i zależy ci na dużej wydajności aplikacji, to zawsze lepszą opcją będzie zaprojektowanie aplikacji natywnej. Natomiast jeżeli jesteś w stanie zrezygnować z prędkości działania aplikacji, nie dysponujesz odpowiednio dużą sumą pieniędzy albo zależy ci na szybkim czasie realizacji projektu, to aplikacja PWA będzie dobrym wyborem dla Ciebie.
Dowiedz się więcej z naszego blogu i przeczytaj nasze artykuły o aplikacji mobilnej i aplikacji PWA

author image

Mam nadzieje, że wpis jest dla Ciebie wartościowy. Chcesz porozmawiać z ekspertem? Umów się na bezpłatną konsultację bez zobowiązań.

Porozmawiaj z ekspertem

Tworzymy dedykowane aplikacje biznesowe od 30 lat.

POROZMAWIAJ Z EKSPERTEM

Dowiedz się co może zyskać Twoja firma, dzięki automatyzacji procesów - wykorzystując nowoczesne szyte na miarę oprogramowanie mające na celu zaspokojenie indywidualnych potrzeb Twojego przedsiębiorstwa.
Podczas 15 minutowej bezpłatnej konsultacji:
  • Chętnie posłuchamy o Twoich wyzwaniach i pomysłach w których może pomóc automatyzacja i cyfryzacja Twojej firmy.
  • Zaproponujemy możliwe rozwiązania i omówimy jakie korzyści mogą wnieść do Twojego przedsiębiorstwa.
  • Dowiesz się jak sprawnie i bez problemów wdrożyć systemy informatyczne w Twojej firmie i jak uniknąć najczęstszych błędów wdrożeniowych współpracując z wybranym dostawcą oprogramowania.
GSD logo
Opowiedz nam o swoich wyzwaniach
Nasz Ekspert skontaktuje się z Toba najszybciej jak to możliwe. Czas odpowiedzi to zazwyczaj 15 minut.
Photo not found.
Chętnie omówimy Państwa indywidualne wymagania i potrzeby - bezpłatnie i bez zobowiązań
Zadzwoń do nas pod numer:
+48 534 364 515