Chcesz porozmawiać z ekspertem? Kliknij tutaj!
Planując start biznesu w internecie pierwszą rzeczą, jaka przychodzi nam do głowy i od której najczęściej zaczynamy jest stworzenie strony internetowej. Jest to zazwyczaj wizytówka firmy w sieci o charakterze głównie informacyjnym. Publikowane są tam różnego rodzaju treści, zdjęcia i filmy, które mogą być przeglądane przez odwiedzających. Nasza strona www raczej nie będzie posiadać żadnych zaawansowanych funkcjonalności, umożliwiających podejmowanie większych działań. Dopiero aplikacja internetowa (webowa) daje możliwości do stworzenia interakcji z użytkownikiem, gdyż oprócz elementów typowo statycznych będzie również oferować możliwość wykonania bardziej skomplikowanych operacji takich jak np. rezerwacja noclegu w hotelu, zakup biletu do kina albo muzeum czy też wreszcie zrobienie kursu e-learningowego. Tylko czy to wystarczy, żeby dotrzeć do wszystkich potencjalnych odbiorców?
Musimy także pamiętać o użytkownikach urządzeń mobilnych. Coraz tańszy i powszechniejszy internet w urządzeniach mobilnych sprawia, że coraz większa grupa potencjalnych klientów korzysta przede wszystkim ze swoich smartfonów oraz iPhonów. Grupa ta z roku na rok rośnie a wraz z nią rosną również oczekiwania co do mobilnych rozwiązań. Dlatego też może się okazać, że do grona naszych odbiorców będą zaliczać się zarówno użytkownicy komputerów jak smartfonów i tabletów.
Czy wobec tego oprócz dobrze działającej strony internetowej musimy także zainwestować w aplikacje mobilne? Niekoniecznie. Istnieje rozwiązanie, które pozwoli na korzystanie z naszej aplikacji zarówno na komputerach jak i na urządzeniach mobilnych. Jest nim PWA (Progressive Web App) czyli progresywna aplikacja internetowa.
Jaka jest jednak różnica? Czym różnią się natywne aplikacje mobilne od aplikacji PWA i kiedy warto zdecydować się na dany wariant, dowiesz się w dalszej części artykułu.
Aplikacja mobilna jest specjalnym oprogramowaniem, które można pobrać w jednym z dwóch sklepów internetowych. Chodzi tu o Google Play, w którym znajdziemy aplikacje dla systemu Android oraz App Store z aplikacjami dla iOS. Aplikację taką możemy następnie zainstalować bezpośrednio w pamięci wewnętrznej urządzenia przenośnego.
Aplikacje mobilne charakteryzują się pełnym wsparciem rozwiązań sprzętowych dostępnych w urządzeniach mobilnych takich jak np. Bluetooth, NFC, czytnik linii papilarnych itp. Dzięki temu aplikacja może działać również offline a ponadto charakteryzuje się dużą wydajnością oraz natywnym dla danej platformy wyglądem.
Chcąc jednak stworzyć aplikację mobilną musimy wziąć pod uwagę większe wydatki. Jeżeli chcemy dotrzeć do wszystkich użytkowników urządzeń mobilnych, to musimy stworzyć najczęściej dwie oddzielne aplikacje – po jednej dla każdego systemu operacyjnego. Taką aplikację należy zaprogramować oddzielnie dla Androida (np. w Javie) oraz iOSa (w Swift lub Objective-C). W praktyce oznacza to, że trzeba będzie zaangażować w projekt większy zespół programistów a koszty z tym związane w zasadzie będą podwójne. Jeżeli jednak czynnikiem decydującym nie jest dla nas cena i stawiamy przede wszystkim na wysoką wydajność, dobrą obsługę funkcji wbudowanych (np. kamera, notyfikacje) i przyjazny dla użytkownika interfejs dostarczający dobrych doświadczeń użytkownika (UX), to zdecydowanie warto wybrać wariant aplikacji mobilnych.
Co zrobić jednak w sytuacji, gdy nasz budżet jest ograniczony lub też chcemy najpierw przetestować nasz pomysł i stworzyć tzw. MVP (minimum viable product) czyli minimalną wersje produktu, którą będzie można wypuścić na rynek, żeby zdobyć pierwszych klientów?
Alternatywą może okazać się technologia cross-platformowa. Pozawala ona stworzyć jedną aplikacje, która będzie działać na obu systemach dostępnych na urządzeniach mobilnych. Takie aplikacje tworzone są najczęściej we frameworkach Flutter lub React Native i oferują możliwości bardzo zbliżone (lub identyczne) do tych oferowanych przez aplikacje natywne. Wynika to z faktu, że część kodu aplikacji jest programowana oddzielnie w sposób natywny dla każdego z systemów, natomiast pozostała część jest wspólna dla nich. Pozwala to zaoszczędzić nawet do 30% kosztów związanych z tworzeniem dwóch natywnych aplikacji. Jeżeli masz pomysł na aplikację mobilną i nie wiesz od czego zacząć, koniecznie przeczytaj nasz artykuł na ten temat pod tytyłem Od czego zacząć i na co zwrócić uwagę mając pomysł na aplikację mobilną?
Aplikacje PWA czyli progresywne aplikacje internetowe są to rozbudowane aplikacje webowe, które do pewnego stopnia są w stanie z powodzeniem zastąpić aplikacje natywne. Są one programowane najczęściej w HTML, CSS i JS co oznacza, że będą one działać na wszystkich systemach operacyjnych dostępnych na komputerach i urządzeniach mobilnych.
Dużą ich zaletą jest to, że do ich pobrania nie musimy logować się do zewnętrznych sklepów. Najczęściej po jej uruchomieniu aplikacja sama wyśle do nas komunikat o możliwości dodania skrótu do strony do ekranu startowego. Jeżeli jednak nie pojawi się taka informacja, to zawsze możemy zainstalować ją samodzielnie, wybierając z menu przeglądarki opcje „Dodaj do ekranu głównego”.
Aplikacja PWA podobnie jak aplikacje natywne oferuje możliwość wyświetlania automatycznych powiadomień (push notification) na ekranie telefonu. Jest to zazwyczaj wiadomość tekstowa lub multimedialna podobna do wiadomości SMS, która jest wysyłana na urządzenie mobilne przez konkretną aplikację.
Aplikacja PWA tak samo jak natywne aplikacje mobilne nie potrzebuje połączenia z Internetem, żeby działać prawidłowo. Może więc działać w trybie offline. Dodatkowo zajmuje ona znacznie mniej miejsca w pamięci urządzenia niż aplikacje natywne, które wymagają instalacji. Nie ma też większego problemu z ich aktualizacją, gdyż jest ona wykonywana automatycznie przez aplikację w tle. Dla porównania przypomnijmy, że aplikacje natywne wymagają zatwierdzenia zmian przez sklep, co często wydłuża czas aktualizacji. Jednym z wymogów PWA jest też szyfrowanie danych za pomocą protokołu SSL oraz jej responsywność czyli zdolność do dostosowania się do okna przeglądarki w urządzeniach mobilnych zwana RWD (responsive web design).
Warto również zaznaczyć, że stworzenie aplikacji PWA to znacznie niższy koszt realizacji projektu oraz wysoka dostępność. Użytkownik ma możliwość zapisu skrótu do aplikacji na ekranie głównym swojego urządzenia bezpośrednio z przeglądarki co jednoznacznie przypomina instalowanie aplikacji natywnych na telefonie. W tym aspekcie a także wizualnie aplikacja PWA przypomina aplikację natywną.
W aspekcie kosztowym należy zauważyć, że aplikacje natywne potrzebują dużo większych nakładów pieniężnych na reklamę i promocję niż aplikacja PWA, która może być często promowana jak strona internetowa. Wzbudzenie świadomości istnienia danej natywnej aplikacji mobilnej i nakłonienie nowych użytkowników do jej pobrania i w zewnętrznym sklepie jest dużym wyzwaniem i może wiązać się ze sporymi sumami wydatkowanymi na marketing.
Stąd też zaprojektowanie aplikacji PWA może być doskonałym rozwiązaniem aby szybko zaangażować klientów i ułatwić im korzystanie z naszego produktu, szczególnie w sytuacji rosnących wymagań użytkowników co do UX aplikacji. Pobieranie aplikacji w osobnym sklepie jest zdecydowanie mniej atrakcyjne, gdyż wymaga podjęcia dodatkowych działań przez użytkownika. Ponadto zmniejsza ilość wolnej pamięci, co może być istotne dla użytkowników starszych urządzeń, którzy być może będą zmuszeni do odinstalowania innych aplikacji. Dlatego też PWA jest uważane za dość komfortowe rozwiązanie, zapewniające UX typowe dla aplikacji natywnych a jednocześnie dostępne dla każdego, kto odwiedza naszą stronę internetową.
Wybór rozwiązania powinien zależeć przede wszystkim od tego, jaki rodzaj aplikacji będzie lepiej pasował do Twojego biznesu. Każda aplikacji będzie miała zarówno zalety jaki i wady ale liczy się przede wszystkim uzyskanie efektu końcowego czyli odniesienie sukcesu po zakończeniu projektu. Dlatego przed dokonaniem ostatecznego wyboru należy odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie są nasze priorytety i jaki cel chcemy osiągnąć wybierając dany rodzaj rozwiązania. Spróbujmy więc porównać natywne aplikacje mobilne z aplikacją PWA.
Mobilne aplikacje natywne
Aplikacje natywne są stworzone w konkretnej technologii i tylko na jedną z platform (Android lub iOS). Zawdzięczają temu swoją solidność, szybkość działania i wydajność. Dostarczają także doświadczeń idealnie dopasowanych do wybranej platformy. Należy bowiem pamiętać, że używanie zasobów systemowych dostępnych w danym systemie jest łatwiejsze i działa lepiej, gdy używamy natywnej aplikacji .
Zalety
Wady:
Kiedy warto zdecydować się na aplikacje natywne?
Główną cechą PWA jest działanie przez przeglądarkę internetową, choć użytkownikowi może się wydawać, że jest to rozwiązanie natywne. Oznacza to, że aplikacja może być zainstalowana na urządzeniu i być używana offline. Dostępne są również notyfikacje typu Push. PWA może również używać niektórych funkcjonalności sprzętowych typowych dla urządzeń mobilnych jak aparat czy GPS, choć w przypadku urządzeń z systemem iOS może to być utrudnione.
Progresywność aplikacji polega w głównej mierze na dostarczaniu użytkownikowi zoptymalizowanych doświadczeń dla każdej z platform. Najbardziej popularnymi projektami realizowanymi na bazie aplikacji PWA są projekty e-commerce
Zalety:
Wady:
Kiedy warto zdecydować się na aplikacje PWA?
Każde z przedstawionych rozwiązań ma swoje plusy i minusy. Jeśli chcesz zrealizować duży projekt, dysponujesz równie dużym budżetem i zależy ci na dużej wydajności aplikacji, to zawsze lepszą opcją będzie zaprojektowanie aplikacji natywnej. Natomiast jeżeli jesteś w stanie zrezygnować z prędkości działania aplikacji, nie dysponujesz odpowiednio dużą sumą pieniędzy albo zależy ci na szybkim czasie realizacji projektu, to aplikacja PWA będzie dobrym wyborem dla Ciebie.
Dowiedz się więcej z naszego blogu i przeczytaj nasze artykuły o aplikacji mobilnej i aplikacji PWA
Porozmawiaj z ekspertem
Sprechen Sie mit einem Experten.