Mam nadzieje, że wpis jest dla Ciebie wartościowy.

Chcesz porozmawiać z ekspertem? Kliknij tutaj!

Post image

Tworzenie produktów cyfrowych takich jak aplikacje jest skomplikowanym i czasochłonnym procesem obciążonym wieloma niepewnościami. Tylko co 10 aplikacja osiągnie znaczący sukces na rynku i stanie się liderem w danym obszarze. Aby więc zminimalizować ryzyko związane z rozwojem produktu, software house organizuje dla klientów tzw. Discovery workshop zwany także warsztatem produktowym. Wszystko po to aby dokładnie przeanalizować i wstępnie zwalidować pomysł na aplikację.

Kiedy potrzebujesz warsztatu produktowego?

Trudno jest określić dokładne koszty stworzenia aplikacji nie analizując samego pomysłu. Dlatego też zorganizowanie warsztatu jest kluczowe na drodze do realizacji projektu. Jeżeli więc:

  • Masz pomysł na aplikację ale nie wiesz jak to przełożyć na technologię IT
  • Nie posiadasz dokładnej i kompletnej specyfikacji technicznej aplikacji
  • Chcesz przedyskutować pomysł z ekspertami
  • Chcesz poznać poziom złożoności aplikacji
  • Zależy ci, aby szybko przeprowadzić realizację projektu
  • Potrzebujesz dokładnej wyceny i czasu realizacji
  • Chcesz poznać krok po kroku jak będzie działać twoja aplikacja

to zdecydowanie potrzebujesz warsztatu produktowego (faza discovery). W każdym z powyższych aspektów warsztat sprawdzi się i pozwoli na podejmowanie dalszych decyzji co do realizacji projektu. Pamiętaj, że koszt warsztatu produktowego jest stosunkowo niski w porównaniu z kosztem stworzenia aplikacji, które nie służy niczemu i jest po prostu bezużyteczna.

Czym jest warsztat produktowy?

Warsztat produktowy organizowany przez firmę softwarewą ma za zadanie pomóc w lepszym zrozumieniu produktu i całego procesu związanego z projektowaniem aplikacji. Podczas spotkania warsztatowego analizowane jest działanie aplikacji, ocenia się jego stopień złożoności oraz analizuje funkcjonalności. Dzięki temu będzie możliwe zaproponowanie optymalnych rozwiązań, które maja wesprzeć realizację zamierzonego celu.

Warsztat produktowy to tak naprawdę pierwszy krok w stronę rozpoczęcia prac nad danym produktem cyfrowym np. aplikacją. Zazwyczaj jest to spotkanie wszystkich osób, które będą brały udział w realizacji projektu informatycznego zarówno ze strony softwaehouse’u jak i klienta. Pozwoli to lepiej zrozumieć wizję produktu oraz dopasować go do potrzeb i oczekiwań zamawiającego. Dzięki temu możliwe będzie dokładne określenie celów biznesowych klienta oraz ustalenie zespołu developerów potrzebnych do ich realizacji. Dlatego też bez względu na to, czy zamysłem jest tzw. przetestowanie pomysłu (proof of concept), MVP aplikacji mobilnej, optymalizacja procesów czy też dedykowany system IT, każda realizacja projektu rozpoczyna się od warsztatu produktowego organizowanego przez software house, któremu powierzono pracę nad całym przedsięwzięciem.
Rozbudowana forma warsztatu od samego początku koncentruje się na maksymalizacji skuteczności pomysłu na aplikację. Celem jest tu stworzenie odpowiedniego produktu już na wczesnym etapie developmentu. W tym celu nie wystarczy określenie czego właściwie potrzebuje użytkownik ale wiąże się to z ustaleniem priorytetów i poddaniem pod rozwagę wszelkich możliwych pomysłów. Warsztatowa forma zaplanowania priorytetów i szukania pomysłów zapewnia większe korzyści. Dzięki spotkaniu warsztatowemu  można zwizualizować codzienne zwyczaje i potrzeby użytkownika. Dobrze przemyślana ścieżka użytkownika umożliwia eliminację pomysłów, które są sprzeczne z wartościami grupy docelowej. W tej sposób realizowane są tylko pomysły kluczowe dla kierunku projektu, co przekłada się na optymalne wykorzystanie budżetu projektu i pozwala zyskać przewagę konkurencyjną.

text

Po co organizowany jest warsztat produktowy?

Na warsztatach produktowych spotykają się klienci, interesariusze oraz członkowie zespołu projektowego.  Często warsztaty projektowe są pierwszym kontaktem dla klienta ze specjalistami z branży IT i jest to idealna okazja, aby przedstawić swój pomysł dla potencjalnych wykonawców. Głównym celem tego działania jest wzajemne zrozumienie potrzeb klienta oraz wspólne ustalenie strategii, która przyczyni się do rozwiązania określonego problemu. Dzięki temu można zawczasu przewidzieć, które elementy aplikacji wymagają uproszczenia, jak również niwelować ryzyka mogące wystąpić podczas tworzenia produktu informatycznego.

Podczas warsztatu zbierane są wszystkie niezbędne informacje, które są potrzebne do rozpoczęcia realizacji danego przedsięwzięcia. Przede wszystkim określa się cele projektu oraz cele biznesowe klienta, które aplikacja ma realizować lub wspierać. Należy również określić, do jakiej grupy odbiorców będzie skierowany nasz produkt i kto ma być użytkownikiem docelowym. Następnie należy zdefiniować technologię budowanego rozwiązania, gdyż daje ona wiele możliwości stworzenia aplikacji w zależności od budżetu lub potrzebnych funkcjonalności. Warto również określić kryteria sukcesu czyli to, w jaki sposób będziemy mogli stwierdzić, że projekt zakończył się sukcesem. Integralną częścią warsztatu jest opis kluczowych funkcjonalności, które muszą pojawić się w aplikacji oraz ustalenie ram czasowych projektu. Na tej podstawie będzie można dokonać estymacji kosztów tworzenia aplikacji (lub jej MVP) oraz określić jej ścieżkę rozwoju.

Jak wyglądają warsztaty produktowe?

Na spotkaniu warsztatowym z klientem omawiane jest wiele aspektów związanych z produktem więc powinny w nim uczestniczyć wszystkie osoby zaangażowane w projekt. Zróżnicowanie uczestników warsztatów produktowych pozwala bowiem spojrzeć na problemy, które ma rozwiązywać aplikacja, z różnych perspektyw oraz budować zaufanie w relacjach klienta z firmą softwareową. Zanim jednak uczestnicy rozpoczną pracę na spotkaniu warsztatowym warto poprzedzić je odpowiednim przygotowaniem. Optymalnie jeżeli przed spotkaniem uda się pozyskać od klienta wszelkie informacje, które posłużą nam do przygotowania warsztatu czyli np. wstępny brief, opis czy też szkic projektu aplikacji.

Na spotkaniu w ramach warsztatu spotykają się przedstawiciele klienta oraz zespół developerów, który będzie realizował projekt. Określane są cele projektu oraz omawia się założenia biznesowe  związane z aplikacją. Czas trwania takiego spotkania zależy od tego, jaka jest złożoność projektu. Można przyjąć, że w przypadku standardowych projektów aplikacji warsztaty prowadzone są przez ok. 3 dni, z czego 1 dzień będzie całodniowym spotkaniem zespołów ze strony klienta i firmy informatycznej (offline lub online) a 2 dni będą potrzebne na zebranie całości informacji i ich analizę. Na tej podstawie tworzony jest dokument zawierający dokładne informacje na temat planowanej aplikacji.

Niezwykle ważne jest podczas przeprowadzania warsztatów aby uwzględnić oczekiwania oraz potrzeby użytkowników końcowych. Dlatego też ważną częścią warsztatów jest poznanie oraz zdefiniowanie grupy docelowej, dla której tworzony jest dany produkt. W tym celu na warsztacie opracowuje się persony użytkowników (user personas), definiuje się potrzeby użytkownika, tworzy się mapę jego podróży (user journey) a także nakreśla historyjki użytkownika (user stories).

text

Jaki jest rezultat spotkania warsztatowego?

Po przeprowadzeniu warsztatu tworzy się podsumowanie w formie szczegółowego raportu. Zawiera on wszystkie niezbędne informacje i detale dot. projektu, które pozwolą na sprawne przejście do fazy developmentu aplikacji. W raporcie może się znaleźć mapa produktu, jego wizja, stos technologiczny, definicja MVP, strategia rozwoju produktu, szkice oraz makiety, kluczowe funkcjonalności, budżet oraz harmonogram projektu.

Każdy warsztat niesie ze sobą określoną wartość. Sama idea niestety nie wystarczy, jeżeli nie ma się stworzonej skutecznej strategii na początku rozwoju produktu. Warsztat produktowy pozwala ograniczyć ryzyko stworzenia produktu, który okaże się niepraktyczny. W tym kontekście warsztat pomaga określić, kim jest klient końcowy oraz jaką realną wartość otrzyma dzięki stworzonej aplikacji.

Warsztat produktowy jest pierwszym krokiem na drodze do tworzenia aplikacji. Po jego przeprowadzeniu można zacząć budowę MVP aby przetestować założenia oraz cele, które zostały określone na spotkaniu warsztatowym. Dobrze przeprowadzony warsztat daje duże szanse na stworzenie aplikacji, która w przyszłości znajdzie uznanie wśród wielu użytkowników i będzie odnosić sukcesy na rynku.

Zorganizowanie warsztatu produktowego to milowy krok w zdobyciu niezbędnej wiedzy o użytkowniku i jego potrzebach. To dzięki niemu zespół produktowy będzie mógł skutecznie sfinalizować projekt nie tracąc czasu na rozwiązywanie nagle pojawiających się trudności. Dzięki warsztatom można je zawczasu przewidzieć i skutecznie im zapobiegać.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, jak kształtują się ceny wybranych aplikacji mobilnych, to przeczytaj nasz artykuł blogowy pt.: Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej?.

Tworzymy aplikacje i oprogramowanie szyte na miarę nagradzane na światowych rynkach

  • Umów się na bezpłatną rozmowę z naszym ekspertem, aby bez żadnych zobowiązań skonsultować realizacje swojego pomysłu na aplikacje bądź oprogramowanie lub gdy potrzebujesz dowiedzieć się ile środków potrzebujesz na realizacje swojego pomysłu.

author image

Mam nadzieje, że wpis jest dla Ciebie wartościowy. Chcesz porozmawiać z ekspertem? Umów się na bezpłatną konsultację bez zobowiązań.

Porozmawiaj z ekspertem

We have been creating dedicated business applications for 30 years.

Talk to an expert.

Find out what your company can gain thanks to process automation - using modern sewn tailor-made software designed to meet the individual needs of your company.
During the 15-minute free consultation:
  • We are happy to hear about your challenges and ideas in which the automation and digitization of your company can help.
  • We will propose possible solutions and discuss what benefits they can bring to your company.
  • You will learn how to efficiently and without problems implement IT systems in your company and how to avoid the most common implementation errors by cooperating with a selected software vendor.
GSD logo
Answer us about your challenges.
Our expert will contact you as soon as possible. The response time is typically 15 minutes.
Photo not found.
We are happy to discuss your individual requirements and needs - free of charge and without obligation
Call us at:
+48 534 364 515