Chcesz porozmawiać z ekspertem? Kliknij tutaj!
Każde podjęte działanie biznesowe powinno mieć sformułowany cel, który chce się osiągnąć. Takim właśnie działaniem jest wdrożenie ERP, więc i tu należy zdefiniować cel lub cele. Poprawne zdefiniowanie celu wdrożenia nie jest wcale rzeczą prostą, jednak nie da się bez tego skutecznie i w sposób satysfakcjonujący wdrożyć system tej klasy.
Każde wdrożenie systemu łączy się ze standardowymi oczekiwaniami ze strony przedsiębiorców. Najczęściej jest to porządek w dokumentach, optymalizacja pracy pracowników, szybki dostęp do szukanych danych itd. Można więc powiedzieć, że cele wdrożeniowe obejmują najczęściej 3 kategorie:
Już nawet przedsiębiorstwa składające się z kilkunastu pracowników stanowią całkiem złożoną organizację, w której zachodzą różnego rodzaju procesy. Dlatego też pojawia się potrzeba skutecznej ewidencji informacji ważnych dla przedsiębiorstwa. Przykładami takich celów mogą być np.:
„Usprawnienie ewidencjonowania zasobów produkcyjnych umożliwiające tworzenie harmonogramu zleceń produkcyjnych”
„Ewidencja procesów sprzedażowych i około-sprzedażowych wg ich rzeczywistego przebiegu”
„Raportowanie wyników dla zarządu zgodnie z założeniami opisanymi w procedurze.”
W każdej firmie pojawiają się szczególne przypadki i trudności związane często z obszarem jej działalności. W każdym takim przypadku znajdzie się jednak rozwiązanie, które w większym lub mniejszym stopniu zniweluje te problemy. Cele, jakie możemy wyznaczyć w tym przypadku, mogą wyglądać następująco:
„Określenie mocy produkcyjnych na najbliższe 30 dni”
„Skuteczna integracja z indywidualnym systemem czołowego klienta firmy”
„Zminimalizowanie negatywnych skutków zmian w zamówieniach od klientów związanych z planowaniem produkcji”
Tego typu cele są zazwyczaj indywidualne dla każdego przedsiębiorstwa i nie ma tu ogólnej zasady, która określałaby obszar ich sformułowania. Firmy osiągają sukcesy z indywidualnych swoich cech, a nie na podstawie uniwersalnych zasad.
Podstawę do sformułowania celów tej kategorii stanowią najczęściej potrzeby konieczne do dalszego rozwoju czy funkcjonowania przedsiębiorstwa. Przykładem tego rodzaju celów mogą być:
„Kalkulacja rzeczywistych kosztów produkcji każdego z wyrobów z dokładnością do 5%”
„Dostarczanie klientom pełnej dokumentacji kontroli jakości zgodnie z ich wytycznymi”
„Całkowita automatyzacja procesu sprzedaży dla zamówień o jednoznacznych warunkach handlowych”
Z pomocą przyjdzie nam zasada SMART. SMART jest to metoda wspomagająca prawidłowe określanie celów w projekcie, dzięki czemu wzrasta szansa ich realizacji. Wyznaczanie celów metodą SMART wymaga szczegółowej analizy tego, co chcemy osiągnąć a cele smart są zazwyczaj rozumiane jako spełniające następujące kryteria:
– cele zdefiniowane zbyt ogólnie zazwyczaj się nie sprawdzają, dlatego najlepiej określić je dokładnie i jednoznacznie stosując pytania kto, co, kiedy, jakie i dlaczego.
A teraz porównaj:
Głównym celem naszego projektu jest zwiększenie sprzedaży naszej firmy.
Głównym celem naszego projektu jest zwiększenie sprzedaży o 25% w odniesieniu do tego samego okresu roku ubiegłego (S). Na podstawie danych historycznych oczekujemy 10% wzrostu na koniec drugiego kwartału i 14% po trzecim kwartale. Na koniec roku wzrost ma wynieść 20% (M). Z analizy marketingowej wynika, że osiągnięcie celu jest konieczne aby utrzymać naszą pozycję na rynku i zabezpieczyć dalszą działalność operacyjną naszej firmy (A). Z przeprowadzonych testów w firmie wynika, że możemy zwiększyć produkcję, tak aby nie było problemów w momencie wzrostu sprzedaży produktów (R). Zwiększenie sprzedaży o 25% ma nastąpić do końca bieżącego roku kalendarzowego (T).
Metoda SMART pozwala na wyznaczenie celów w jasny sposób i skoncentrowanie się na tym, co istotne. Wszystkie cele, które nie mają jasnego planu działania są zazwyczaj szybko porzucane, dzięki czemu uwaga skupia się na bardziej konkretnych celach.
Stosując metodę SMART w prosty sposób wyznaczysz cele, dzięki którym wdrożenie systemu ERP w Twojej firmie zakończy się sukcesem. Kluczową cechą celów SMART jest ich mierzalność, co przekłada się na łatwości ich monitorowania. Ogranicza to ryzyko niezrealizowania celu i pozwala na szybką reakcję i wprowadzenie niezbędnych zmian.
Facius – Berlin, branża elektroniczna
Przykładem udanego wdrożenia dzięki poprawnie zdefiniowanym celom może być firma działająca w branży elektronicznej oferująca swoim klientom szeroki wachlarz sprzętu elektronicznego. Przedsiębiorstwo z siedziba w Berlinie oferuje swoim klientom innowacyjne grupy produktów najwyższej jakości. Celem wdrożenia ERP była całościowa optymalizacja procesów zarządzania dokumentami, gospodarką towarową oraz księgowością. Ponadto firma chciała rozpocząć sprzedaż w internecie.
Uproszczenie procesów, optymalizacja kanałów sprzedaży - tak brzmiały wymagania firmy względem nowego systemu.
Wytyczne zostały bardzo jasno zdefiniowane: istniejące procesy miały zostać uproszczone. Wprowadzenie sklepu internetowego miało na celu sprzedaż produktów także online. Głównym wymogiem dla całego rozwiązania była intuicyjna obsługa oraz integracja wszystkich modułów a także sklepu internetowego z gospodarką towarową.
Bilosa Austria
Innym przykładem może być firma będąca dystrybutorem wysokiej jakości produktów optycznych
Przed wdrożeniem systemu ERP, każda kombinacja cech opatrzona była numerem artykułu. Przez to w systemie powstała ogromna liczba artykułów. Licząca 100.000 artykułów baza danych stała się nieprzejrzysta i znacząco obciążała system. Głównym celem wdrożenia miało być zredukowanie ilości artykułów w bazie poprzez ich uporządkowanie i usystematyzowanie oraz zintegrowanie sklepu internetowego z modułem gospodarki towarowej nowego systemu ERP.
Ze względu na istniejącą strukturę nie można było utworzyć nowej bazy artykułów. Nie było również możliwości połączenia obecnego sklepu internetowego z dotychczasowym oprogramowaniem w zakresie gospodarki towarowej a co za tym idzie nie możliwe było ewidencjonowanie zamówień online bezpośrednio w systemie.
Wdrożenie kompleksowego rozwiązania ERP miało na celu sprostać wszystkim wymaganiom oraz rozwiązać wszystkie dotychczasowe problemy.
Dzięki wdrożeniu kompleksowego rozwiązania ERP firma osiągnęła następujące korzyści:
Porozmawiaj z ekspertem
POROZMAWIAJ Z EKSPERTEM