Mam nadzieje, że wpis jest dla Ciebie wartościowy.

Chcesz porozmawiać z ekspertem? Kliknij tutaj!

Post image

Coraz więcej firm z różnych branż przenosi i rozwija swoją sprzedaż w internecie. Ostatnie miesiące pokazały, że sprzedaż online nie tylko daje nowe możliwości rozwoju ale staje się również kluczowa w momentach kryzysowych takich jak choćby pandemia i pozwala przetrwać firmom zagrożonym upadkiem z powodu trudności ze sprzedażą tradycyjną.

Rewolucje sprzedażowe czyli jak firmy przenoszą handel do internetu

Rok 2020 stał się dla wielu firm przełomowy pod kątem organizacji sprzedaży. Firmy po raz pierwszy od wielu lat były zmuszone do ograniczenia tradycyjnej sprzedaży stacjonarnej nie tylko w niedziele ale również w dni powszednie. Wybuch pandemii oraz wiosenny lock down mocno dały się we znaki wielu branżom, spędzając sen z powiek ich właścicielom oraz menedżerom odpowiedzialnym za wyniki firmy. Wszyscy gorączkowo poszukiwali nowych możliwości sprzedaży towarów i usług. Dla firmy handlowej ratunkiem okazała się sprzedaż online za pośrednictwem sklepu internetowego, stąd też ogromne zainteresowanie rozwiązaniami e-commerce i przeniesienie głównego kanału sprzedaży właśnie do internetu. Czy ten ruch się opłacił i przyniósł firmom korzyści? Kto zyskał a kto stracił? O tym za chwilę.

Jak działa sklep internetowy i jakie korzyści może przynieść sprzedaż w Internecie?

Z roku na rok powstaje w Polsce coraz więcej sklepów internetowych. Szacuje się, że obecnie ich liczba waha się w granicach 30 tys. Wzrasta również liczba ich użytkowników. Wzrost ten spowodowany jest ogromnym zainteresowaniem zakupami w sieci i jednoznacznie wskazuje na spory potencjał dla handlu w sieci. Widać to chociażby po notowaniach giełdowych największej w Polsce platformy transakcyjnej - Allegro. Nic też dziwnego, że firmy, aby zwiększyć sprzedaż, tworzą i rozbudowują swoje sklepy internetowe. Inwestują w nowoczesne oprogramowanie do obsługi sklepów internetowych oraz atrakcyjny layout i grafikę, aby przyciągnąć jak największą ilość nowych klientów. To z pewnością jest ruch dobrą stronę.
Sklep internetowy, który zasadniczo jest serwisem internetowym funkcjonującym na podstawie specjalnego oprogramowania, może okazać się wyjątkowo dobrą inwestycją. Nie tylko szybko zwrócą się koszty poniesione podczas jego tworzenia ale także przy odpowiednio przeprowadzonych zabiegach marketingowych np. optymalizacji pod kątem wyszukiwania w Google, może przynosić swoim właścicielom wymierne korzyści.
Firmy, które zdecydują się na sprzedaż internetową i prowadzenie własnego sklepu internetowego, zapewniają sobie globalność. Prowadzenie sklepu online daje dostęp do milionów klientów w każdej branży. Sprzedaż nie jest już ograniczona do tradycyjnych sklepów znajdujących się na określonym terenie, a mając do dyspozycji oprogramowanie z różnymi wersjami językowymi możemy poszerzyć swój target sprzedażowy również o klientów zagranicznych, zwiększając tym samym wartość firmy, jej zasięg a także rozpoznawalność marki i oferowanego produktu. Dzięki temu osiągają wymierne korzyści biznesowe.

text

Kolejną niewątpliwą zaletą prowadzenia sprzedaży internetowej jest brak ograniczeń czasu dokonywania zakupów. Oferta w sklepie internetowym jest cały czas dostępna dla Twoich klientów, więc zakupy mogą robić nawet w nocy, co w przypadku sklepów stacjonarnych jest raczej niemożliwe. Dla firmy jest to ogromna szansa na zwiększenie swojego obrotu ze sprzedaży.
Sprzedając w sieci masz możliwość lepiej zaprezentować swoją ofertę twoim potencjalnym klientom. Na stronie internetowej możesz zamieścić szczegółowy i interesujący opis towarów dostępnych w sklepie internetowym, przyciągając w ten sposób większą liczbę klientów. W łatwy sposób zaktualizujesz również swoją ofertę i uatrakcyjnisz ją dzięki nowym promocjom, a informacje o tym szybciej prześlesz do swoich klientów np. na adres e mail lub SMS.
Sprzedaż w online jest również bardziej ekonomiczna. Koszty obsługi sklepu internetowego są niższe niż sklepu stacjonarnego. Nie ma potrzeby inwestowania w dobry punkt sprzedaży, ogranicza się wydatki na personel. Jednocześnie reklama i promocja w internecie jest dużo tańsza niż tradycyjna, głównie dzięki portalom społecznościowym.

W jaki sposób można połączyć sprzedaż offline z online?

Mówiąc o łączeniu sprzedaży tradycyjnej (offline) z internetową (online) mamy na myśli wielokanałowe działania sprzedażowe. Klient więc może wybrać, czy kupuje dany produkt w sklepie tradycyjnym czy przez sklep internetowy. Może również korzystać raz z jednego a raz z drugiego kanału sprzedażowego. Takie rozwiązania z powodzeniem stosują popularne sklepy sieciowe, w których zakupy można zrobić zarówno offline jaki i online.
Głównym problemem połączenia sprzedaży tradycyjnej i internetowej staje się zapewnienie odpowiedniego poziomu obsługi. Chodzi o to, aby dostępność towarów w sklepie internetowym była na bieżąco aktualizowana. Nic tak nie zniechęca klientów do zakupów, jak informacja o anulowaniu zamówienia z powodu braku dostępności towaru. Dlatego też ważne jest aby oprogramowanie do zarządzania gospodarką towarową było ściśle zintegrowane ze wszystkimi kanałami sprzedaży a informacje o dostępności produktów zawsze aktualne. Można to osiągnąć stosując oprogramowanie zintegrowane ze sklepem internetowym, które pełni też funkcje systemu magazynowego w firmie. Z jednej strony daje nam to pewność, że nasze stany magazynowe są zawsze aktualne, z drugiej strony dzięki integracji ze sklepem, zamówienia oraz wszystkie dokumenty takie jak faktury i listy przewozowe generowane są automatycznie. Na temat automatyzacji w e-commerce pisaliśmy także w naszym artykule blogowym Automatyzacja w e-commerce czyli przydatne wskazówki dla twojego biznesu w Internecie

Co decyduje o powodzeniu sprzedaży internetowej?

W przypadku sprzedaży internetowej działają te same prawa co w handlu tradycyjnym. Aby odnieść sukces a nawet stać się liderem trzeba walczyć o klienta stosując wszelkie możliwe strategie lub ich kombinacje, ulepszając swoją ofertę i proponując coraz lepszą obsługę. Wszystko dlatego, że w handlu, czy to tradycyjnym czy internetowym, mamy trzy główne czynniki sukcesu: niska cena, dostęp do nieograniczonego asortymentu towarów a także wygoda w dokonywaniu transakcji czyli wyborze, płatnościach, dostawie i obsłudze. Przykładem firmy, która wprost idealnie zrozumiała te czynniki jest gigant z Seattle – największy sklep internetowy na świecie.
Jednakże najważniejszym kryterium powodzenia sklepu internetowego jest… czas! W latach 80tych ubiegłego wieku powszechne były kolejki do sklepu. Klienci gotowi byli stać nawet kilka godzin po podstawowe produkty. Dziś klient, który przeniósł się do internetu, nie jest w stanie wytrzymać 3 sekund ładowania się strony. Oczekuje, że załatwi zakupy szybko. Ale czas ładowania strony internetowej to tylko jeden z czynników, które będą mieć wpływ na sprzedaż. Ważne będą też łatwość znalezienia produktów, poziom skomplikowania formularza rejestracyjnego, łatwość znalezienia informacji o dostawie, płatności, zasadach zwrotu i reklamacji. Jednym z ważniejszych mierników sukcesu będzie tzw. porzucony koszyk. Dane z tego obszaru pozwolą Ci diagnozować problemy występujące w sklepie. O tym, jakie obszary można optymalizować w e-commerce pisalismy w naszym artykule 10 obszarów, które warto optymalizować w e-commerce

text

Jakie są nowe trendy w sprzedaży online?

Ograniczenia związane z pandemią przyczyniły się do powstawania nowych trendów w sprzedaży online . Tam, gdzie do tej pory transakcje odbywały się jedynie offline, zaczęły pojawiać się nowe sposobności zakupu przez internet. Przykładem mogą być tu salony samochodowe, które uruchomiły sprzedaż przez internet oferując atrakcyjne rabaty klientom, którzy skorzystają z tej sposobności. Obecnie wirtualne salony samochodowe można znaleźć na stronach większości producentów i dealerów znanych marek samochodowych. Również rynek mieszkaniowy ze względu na obostrzenia przeniósł się do internetu i już dziś można wynająć lub kupić mieszkanie bądź dom online, mając możliwość obejrzenia go jedynie okiem kamery.

Jakie gotowe oprogramowanie e-commerce jest dostępne na rynku?

Większość małych i średnich firm korzysta z gotowych rozwiązań e-commerce dostępnych na rynku. Są to płatne platformy oferowane w modelu abonamentowym (SaaS) albo licencyjnym lub też darmowe (Opensource) do samodzielnej instalacji i konfiguracji. Te pierwsze zapewniające w zależności od wysokości abonamentu odpowiedni zakres funkcjonalności oraz wsparcie, natomiast te drugie wymagają dokupienia potrzebnych modułów i ich implementacji. Oba modele mają swoich zwolenników i przeciwników jak również zalety i wady w zastosowaniu biznesowym. Do najbardziej popularnych płatnych sklepów należą m.in. Shopify, Shoplo, Shoper, Sky-Shop i IAI-Shop. Wśród darmowych sklepów internetowych wymienić należy w tej kategorii takie jak: WordPress i WooCommerce, PrestaShop, MagentoVirtue Mart, QuickCart i OpenCart.

Gotowe versus dedykowane rozwiązania dla sklepu internetowego (porównanie)

Poza gotowymi rozwiązaniami e-commerce na rynku mamy dostępne również dedykowane programy dla sklepów internetowych, czyli stworzone na miarę potrzeb danej firmy ze względu na jej specyfikę. Wszystkie te platformy pozwalają na prowadzenie handlu internetowego i oferują zbliżone funkcjonalności. Zależnie jednak od założeń biznesowych danego sklepu może jednak okazać się, że dla jednej firmy optymalne będzie rozwiązanie gotowe (SaaS, licencyjne, Open source) dla innej z kolei niezbędne okaże się rozwiązanie dedykowane. Każda z nich będzie miała swoje wady i zalety i o tym poniżej w zestawieniu.

Gotowe platformy e-commerce

Zalety: niski koszt na początku inwestycji w sklep internetowy, szybkie uruchomienie sklepu, wydajne działanie platformy przy generowaniu małego ruchu, stosunkowo wysoki poziom bezpieczeństwa, duży wybór gotowych sklepów oraz duża ilość gotowych integracji np. z portalami aukcyjnymi, hurtowniami i firmami kurierskimi oferowana przez dostawców platformy, możliwość rozszerzenia sklepu o nowe moduły.
Wady: nie jesteś właścicielem stworzonego przez siebie sklepu, ograniczona liczba dostępnych integracji z zewnętrznymi systemami do zarządzania magazynem, sprzedażą itd., ograniczone możliwości modyfikacji wyglądu i systemu działania sklepu, duży miesięczny koszt abonamentu oraz częste dodatkowe, ukryte koszty rozwoju sklepu, pojawiające się wraz ze wzrostem liczby produktów i klientów.

Dedykowane platformy e-commerce

Zalety: sklepy internetowe idealnie dopasowane do potrzeb i charakteru biznesu, duże możliwości optymalizacji procesu obsługi zamówień, wysoki poziom bezpieczeństwa, gdyż dostep do platformy nie jest publiczny, system e-commerce ze ściśle określonymi rozwiązaniami i funkcjonalnościami, jakie potrzebuje firma, możliwa jest pełna integracja z systemem do zarządzania w firmie.
Wady: stosunkowo wysoki koszt wdrożenia, długi okres wdrożenia, konieczność korzystania z usług jednej firmy ( tej, która wdrożyła platformę), brak możliwości wdrażania zmian i ulepszeń przez inne firmy, brak możliwości korzystania z dostępnych modułów z systemów open-source, chyba że system został stworzony na bazie oprogramowania open-source, mała elastyczność na nowe trendy w e-commerce, wymaga indywidualnych aktualizacji w przypadku konieczności przeprowadzenia zmian.

O zaletach sprzedaży w internecie można by długo opowiadać gdyż jest to bardzo obszerny temat. Prawda jest jednak taka, że sprzedaż e-commerce niesie ze sobą ogromny potencjał. Dynamika życia codziennego powoduje, że ludzie nie mają już tyle czasu na tradycyjne zakupy w sklepach. Tymczasem nieograniczona dostępność wszelkich towarów oferowanych przez sklepy w internecie pozwala zaoszczędzić sporo czasu i zaspokoić potrzeby nawet najbardziej wymagających klientów. Firmom pozwala ponadto na znaczne obniżenie kosztów przy jednoczesnym powiększeniu obrotu, dlatego też jak najbardziej warto zainwestować w taką właśnie formę handlu.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób możesz rozwinąć swoją sprzedaż w internecie, to wypełnij formularz na naszej stronie internetowej i umów się na bezpłatną konsultację z naszym ekspertem od e-commerce.

Porozmawiaj z ekspertem

Tworzymy dedykowane aplikacje biznesowe od 30 lat.

POROZMAWIAJ Z EKSPERTEM

Dowiedz się co może zyskać Twoja firma, dzięki automatyzacji procesów - wykorzystując nowoczesne szyte na miarę oprogramowanie mające na celu zaspokojenie indywidualnych potrzeb Twojego przedsiębiorstwa.
Podczas 15 minutowej bezpłatnej konsultacji:
  • Chętnie posłuchamy o Twoich wyzwaniach i pomysłach w których może pomóc automatyzacja i cyfryzacja Twojej firmy.
  • Zaproponujemy możliwe rozwiązania i omówimy jakie korzyści mogą wnieść do Twojego przedsiębiorstwa.
  • Dowiesz się jak sprawnie i bez problemów wdrożyć systemy informatyczne w Twojej firmie i jak uniknąć najczęstszych błędów wdrożeniowych współpracując z wybranym dostawcą oprogramowania.
GSD logo
Opowiedz nam o swoich wyzwaniach
Nasz Ekspert skontaktuje się z Toba najszybciej jak to możliwe. Czas odpowiedzi to zazwyczaj 15 minut.
Photo not found.
Chętnie omówimy Państwa indywidualne wymagania i potrzeby - bezpłatnie i bez zobowiązań
Zadzwoń do nas pod numer:
+48 534 364 515