Mam nadzieje, że wpis jest dla Ciebie wartościowy.

Chcesz porozmawiać z ekspertem? Kliknij tutaj!

Post image

Sukces sklepu internetowego zależy często od dobrego pomysłu. Może on dotyczyć asortymentu, rodzaju oprogramowania czy sposobu dostawy. Warto jednak wiedzieć, co jeszcze składa się na sukces w e biznesie i w jaki sposób możemy wpływać na rozwój i wzrost sprzedaży w naszych e sklepach.

Rynek e commerce

Rynek e commerce utożsamiany jest przede wszystkim z Internetem. To właśnie w Internecie łączą się wszystkie elementy handlu elektronicznego czyli reklama, sprzedaż i płatność. W przypadku reklamy jest ona w Internecie znacznie tańsza i daje znacznie większe możliwości niż reklama w innych mediach. Z kolei sprzedaż online daje możliwość dotarcia do szerszego grona klientów przy niższych kosztach prowadzenia sklepu. Pozwala to oferować klientom lepsze ceny oraz możliwość wygodnego robienia zakupów praktycznie o każdej porze. Natomiast szybki rozwój płatności mobilnych przyczynił się znacząco do rozwoju sprzedaży w e commerce, gdyż klienci coraz chętniej korzystali z różnych możliwości dokonywania płatności w Internecie.

rynek e commerce

E commerce w Polsce

W Polsce rynek e commerce rozwija się bardzo dynamicznie, zarówno pod względem jego wartości jaki i udziału w polskim PKB. Internet coraz częściej jest wykorzystywany do robienia zakupów i to nie tylko do dokonywania bezpośrednich transakcji ale także do wyszukiwania opinii na temat sklepów internetowych. Największy zysk generują tutaj oczywiście e sklepy oraz portale aukcyjne z Allegro na czele. Warto zauważyć, że rynek e commerce cały czas bardzo dynamicznie się rozwija, zarówno mali jak i duzi gracze nieprzerwanie inwestują i dokonują zmian w obrębie swoich serwisów.

Klienci w branży e commerce

W kontekście branży e commerce warto również przyjrzeć się klientom, którzy szukają tu produktów. Do najczęstszych powodów, dla których klienci wybierają zakupy przez Internet, należą oszczędność pieniędzy, wygoda (oszczędność czasu i dostawa do domu), większy wybór i dostęp do produktów najwyższej jakości a także możliwość robienia zakupów w dowolnym czasie.

Klienci w branży e commerce

Co jest ważne dla e biznesu?

Na co jednak zwrócić uwagę, planując rozpoczęcie sprzedaży w Internecie? Na pewno na reklamę i marketing oraz automatyzację procesów. Reklama jak wiadomo jest dźwignią e handlu a odpowiednio dobrane narzędzia marketingowe zapewnią nam dopływ nowych klientów. Automatyzacja procesów sprzedażowych i obsługi klienta może się okazać dla nas zbawienna w sytuacji znaczącego wzrostu zamówień. Wydaje się niemożliwe? A jednak rok 2020 pokazał, że wydarzenia takie jak pandemia mogą przynieść gwałtowny wzrost sprzedaży np. artykułów chemicznych (środki do dezynfekcji, rękawiczki jednorazowe, maseczki) urządzeń medycznych (pulsoksymetry) czy też artykułów przemysłowych (pleksiglas).

Może się też okazać, że nasz biznes na tyle się rozwinie, że liczba zamówień znacząco wzrośnie a ich obsługa będzie wymagać coraz więcej czasu. Ręczne przetwarzanie zamówień może okazać się nieefektywne, generować liczne pomyłki oraz niepotrzebne koszty. Jakie są więc sposoby, aby nasza sprzedaż przebiegała sprawnie? Oto klika praktycznych wskazówek na temat sposobów i narzędzi pozwalających na automatyzację procesów sprzedażowych i marketingowych a także mierzenie rezultatów, jakie osiągamy w e commerce.

Skorzystaj z bezpłatnego kursu i dowiedz się jak wybrać, wdrożyć i użytkować systemy ERP

  • - Poznasz gamę funkcjonalności systemów ERP
  • - Poznasz najskuteczniejsze metody wdrażania
  • - Dowiesz się jak tworzyć skuteczne zespoły wdrożeniowe

Odpowiednie oprogramowanie a sklep internetowy

Jak duże znaczenie ma odpowiednio dobrane oprogramowanie do obsługi sprzedaży internetowej, mogą potwierdzić firmy sprzedające duże ilości towarów i korzystające przy tym z różnych platform sprzedażowych i marketplaców. Okazuje się bowiem, że integracja odpowiedniego oprogramowania ERP ze sklepem lub sklepami internetowymi może okazać się kluczowa dla sprawnego funkcjonowania całej sprzedaży w Internecie.

Klienci w branży e commerce

Najczęściej więc duże firmy korzystają z integracji sklepu internetowego z ERP za pomocą np. łącznika – skryptu pozwalającego na wymianę informacji dot. stanów magazynowych, cen i zamówień w obu kierunkach. Często też programy ERP posiadają gotowe integracje z popularnymi sklepami internetowymi jak np. Magento. W celu lepszej obsługi zamówień firmy korzystają również z dodatkowego oprogramowania WMS (Warehouse Management System), który pozwala pracownikom magazynu generować etykiety, tworzyć odpowiednie dokumenty WZ do zamówień i przygotować towary do wysyłki.

Marketplace i platformy sprzedażowe

A co jeśli sprzedajemy za pośrednictwem różnych marketplaceów takich jak Allegro, Amazon, E-bay, Empik itp.? Jak wtedy sprawnie zarządzać zamówieniami? Z pomocą przyjdzie nam narzędzie Baselinker – program do integracji e commerce oraz zarządzania sprzedażą. Integrując nasz system ERP z Baselinkerem sprawnie i szybko opracujemy wszystkie zamówienia spływające z różnych platform i marketplaców. Narzędzie jest płatne ale miesięczne koszty nie są zbyt dużo, jeżeli tylko nasza sprzedaż jest na odpowiednio wysokim poziomie. W kontekście integracji warto również wspomnieć o oprogramowaniu dla sklepów internetowych w modelu SaaS np. e sklep IAI . Tego typu sklepy posiadają często gotowe integracje z marketplaceami. Jeżeli tylko odpowiada nam taki model oprogramowania dla naszego e sklepu, to integrację mamy zapewnioną.

Amazon

Marketing automation

Dobry marketing w przypadku e commerce to marketing w pełni zautomatyzowany. Pozwala na zbieranie danych behawioralnych i transakcyjnych na temat klientów. Pozyskane w ten sposób dane wykorzystuje się do prowadzenia spersonalizowanych i dopasowanych do zainteresowań i potrzeb klientów zautomatyzowanych kampanii marketingowych. Dzięki temu analizy danych i potrzeb klientów, na podstawie których planowane są kampanie marketingowe a także duża część procesu sprzedaży mogą zostać zautomatyzowane. Najczęściej polega to na identyfikacji użytkowników na stronie www przez platformę marketing automation i monitorowaniu ich zachowania za pomocą plików cookies. Następnie na podstawie uzyskanych w ten sposób danych możliwe jest personalizowanie komunikacji wg zainteresowań klientów np. wysyłanie wiadomości dopasowanych do historii zakupowej konkretnego odbiorcy. Wśród najbardziej popularnych narzędzi do marketing automation należy wymienić takie programy jak SalesManago, eCRM, ExpertSender, GetResponse czy Edrone . Pozwalają one w dużym stopniu zautomatyzować działania marketingowe i znacząco wpłynąć na wyniki sprzedażowe naszych e sklepów.

Marketing

Analiza danych sprzedażowych

Gdy już mamy załatwioną sprawę integracji i marketingu przychodzi czas analizy. Wiele e sklepów ma własne narzędzia do analityki lub też posiada odpowiednie wtyczki do integracji z programami do analizy. Jednak w większości przypadków wykorzystywane są takie narzędzia jak Google analitics czy Supermetrics . Google analitics jest najbardziej rozpowszechnionym narzędziem do analizy statystyk serwisów www. Usługa jest darmowa (dla witryn, których liczba odwiedzin nie przekracza 5 mln w skali miesiąca) i oferuje wiele ciekawych funkcjonalności, wśród których należy wymienić około 80 rodzajów raportów związanych ze zbieraniem danych dotyczących ruchu internetowego, wskaźników konwersji i ROI, możliwość tworzenia segmentów użytkowników według źródła ruchu lub zachowania w serwisie, eksportowanie raportów w kilku formatach (m.in. CSV, XLSX czy PDF) oraz integrację z aplikacjami e commerce.

Analiza danych

Jakie wskaźniki warto monitorować?

Skoro mamy już narzędzia do analizy, to czas na monitorowanie wskaźników. Do najczęściej monitorowanych wskaźników dotyczących naszych sklepów internetowych należą m.in.:

  • liczba sesji - czy rosną nam wizyty, jakie są trendy, stosunek użytkowników, którzy pierwszy raz są na naszej stronie do użytkowników powracających, czas spędzony na stronie,

  • bounce rate - na których stronach klient wchodzi i za chwilę wychodzi i trzeba znaleźć przyczynę dlaczego, może nie chcieć tam być, bo oferta jest niedopasowana,

  • współczynnik konwersji – stosunek liczby użytkowników do dokonanych sprzedaży,

  • model atrybucji – który kanał jak wpływa na sprzedaż, żeby nie mierzyć tylko, że największą wartość ma ostatni krok w procesie zakupowym,

  • wartość koszyka w sklepie internetowym - jeden z najważniejszych wskaźników w e commerce, który może ci pomóc ocenić jak dobrze funkcjonuje Twój e sklep,

  • cykl życia klienta – badanie historii zakupowej klienta, dzięki temu mamy wpływ na jego decyzje zakupowe.

Wszystkie te wskaźniki pomogą nam w ulepszaniu i odpowiednim kształtowaniu oferty naszych sklepów internetowych a także wskażą obszary, które jeszcze musimy poprawić lub dopasować. W sytuacji dynamicznych zmian na rynku, ogromnej konkurencji i coraz wyższych wymagań klientów, informacje te mogą okazać się kluczowe podczas tworzenia strategii dalszego rozwoju biznesu w e commerce.

Wskażniki

Rady dla początkujących w e biznesie

Poniżej prezentujemy praktyczne porady dla firm zaczynających swoją przygodę z e commerce, zebranych od doświadczonych firm z branży pełniących tu role eksperta:

  1. Strona e sklepu musi być dobrze wypozycjonowana (SEO),

  2. Oprogramowanie samo nie sprzeda, a jeżeli będzie źle zrobione, to może przeszkadzać, potrzebne jest odpowiednie UI/UX,

  3. Liczy się zadowolenie klienta (szybka obsługa, tania wysyłka),

  4. Nie należy ograniczać się do jednego rynku tylko starać się działać globalnie,

  5. Ważna jest lojalność klientów (programy lojalnościowe),

  6. Należy działać na analityce, mierzyć, badać skuteczność kanałów, żeby nie przepalać budżetów,

  7. Dobrze jest pokazać się jako firma w wyszukiwarkach i porównywarkach cenowych (np. Skąpiec.pl),

  8. Rozwijając swój biznes zainwestuj w płatne reklamy w social media - na FB i Instagramie i nie tylko sprzedażowo ale też wizerunkowo (miesięcznie trzeba sporo wydawać na reklamę), warto w tym celu zatrudnić kogoś doświadczonego ds marketingu albo skorzystać z porad lub prowadzenia (outsourcingu) przez pewien czas,

  9. Warto na początku tej drogi odpowiedzieć sobie na wiele pytań dot. technologii, jej doboru i wykorzystania, żeby odnieść sukces, od tych pytań zależy czy dany e sklep ma sens czy nie i czy przetrwa,

  10. Przeprowadzić analizę kanałów pozyskania ruchu czyli od początku skupić się na 2-3 kanałach pozyskania ruchu i analizować jaki jest zwrot z takich kanałów i dopiero potem rozszerzać na pozostałe kanały,

  11. Reklamę można zacząć od Adwords, rozszerzać następnie na social media, potem na marketing automation, nie należy łapać się za wszystko jednocześnie.

    Jeżeli temat optymalizacji procesów w e-commerce jest dla Ciebie interesujący, to przeczytaj nasz artykuł 10 obszarów, które warto optymalizować w e-commerce

    Prognozy

Jakie są prognozy dla e commerce na przyszłość?

Fakty przedstawiają rynek e commerce w świetnym świetle. Istnieje również kilka argumentów przemawiających za tym, że będzie on w najbliższej przyszłości cały czas się rozwijał, gdyż:

  • coraz więcej osób dostrzega, że kupując w e sklepie można zaoszczędzić. Szukający oszczędności klienci staną się motorem napędowym dla e commerce,

  • e zakupy oznaczają wygodę, gdyż klienci maja dostęp do większego asortymentu, zakupy zajmują im mniej czasu i nie muszą martwić się o dostawę,

  • duże sklepy stacjonarne coraz bardziej stawiają na sprzedaż internetową. Nawet hipermarkety takie jak Carrefour czy Auchan sprzedają w Internecie,

  • Prawdopodobnie będą powstawać nowe modele sprzedażowe zachęcające do kolejnych zakupów np. przenikanie się social media i e handlu,

  • Będzie rosła popularność handlu mobilnego – coraz więcej osób będzie rozbić zakupy w aplikacjach mobilnych.

Przyszłość może jednak przynieść wiele niespodzianek takich jak np. spowolnienie gospodarcze, które może zahamować dynamiczny rozwój tej branży. Generalnie jednak większość ekspertów jest pozytywnie nastawiona. Zakupy przez Internet to dla wielu osób sposób na oszczędzanie, przez co zrezygnują one z zakupów w sklepach stacjonarnych na rzecz robienia zakupów online.

Skorzystaj z kalkulatora ERP i natychmiast poznaj koszty wdrożenia systemu ERP

  • - Kalkulator wypełnisz w mniej niż minutę
  • - Wyniki otrzymasz natychmiast na Twój adres email
  • - Zaoszczędzisz czas na poszukiwanie trudno dostępnej odpowiedzi

Porozmawiaj z ekspertem

Tworzymy dedykowane aplikacje biznesowe od 30 lat.

POROZMAWIAJ Z EKSPERTEM

Dowiedz się co może zyskać Twoja firma, dzięki automatyzacji procesów - wykorzystując nowoczesne szyte na miarę oprogramowanie mające na celu zaspokojenie indywidualnych potrzeb Twojego przedsiębiorstwa.
Podczas 15 minutowej bezpłatnej konsultacji:
  • Chętnie posłuchamy o Twoich wyzwaniach i pomysłach w których może pomóc automatyzacja i cyfryzacja Twojej firmy.
  • Zaproponujemy możliwe rozwiązania i omówimy jakie korzyści mogą wnieść do Twojego przedsiębiorstwa.
  • Dowiesz się jak sprawnie i bez problemów wdrożyć systemy informatyczne w Twojej firmie i jak uniknąć najczęstszych błędów wdrożeniowych współpracując z wybranym dostawcą oprogramowania.
GSD logo
Opowiedz nam o swoich wyzwaniach
Nasz Ekspert skontaktuje się z Toba najszybciej jak to możliwe. Czas odpowiedzi to zazwyczaj 15 minut.
Photo not found.
Chętnie omówimy Państwa indywidualne wymagania i potrzeby - bezpłatnie i bez zobowiązań
Zadzwoń do nas pod numer:
+48 534 364 515