Mam nadzieje, że wpis jest dla Ciebie wartościowy.

Chcesz porozmawiać z ekspertem? Kliknij tutaj!

Post image

Użyteczność to ważna cecha każdego dobrego rozwiązania informatycznego. Cyfrowe narzędzia powinny być przydatne dla użytkownika i pomagać w rozwiązaniu określonych problemów. Dlatego też projekt, w którym do Usability przykłada się dużo wagi może być zdecydowanie lepiej przyjęty przez użytkowników i stać się sprawnym i wygodnym narzędziem pracy.

Co to jest Usability i dlaczego jest obecnie tak ważne dla pracowników firmy?

Użytkowanie systemów informatycznych dla biznesu takich jak ERP powinno dawać poczucie, że użytkownicy potrafią zapanować nad tym co robią w systemie. Często jednak okazuje się, że typowe rozwiązania informatyczne funkcjonują w sposób zupełnie dla nich niezrozumiały. Często też po prostu zaburzają rutynowe wykonywanie czynności. Dobrze byłoby więc, gdyby system taki jak ERP był prawdziwie intuicyjny i umożliwiał użytkownikowi pełną kontrolę nad tym co robi.

Okazuje się jednak, że zapewnienie pełnej funkcjonalności systemu a jednocześnie atrakcyjnego interfejsu użytkownika wcale nie jest takie proste w przypadku rozwiązań dla biznesu. Oczywiście prosty, zrozumiały, intuicyjny i efektywny interfejs użytkownika jest tak samo istotny jak szeroki wachlarz funkcjonalności ale to zadowolenie użytkownika w zakresie użyteczności oprogramowania (Usability) ma wpływ na jego opinię na temat danego systemu.

Co to jest usability?

Usability – czyli użyteczność oprogramowania jest to stopień dopasowania systemu do potrzeb jego użytkownika. Im bardziej oprogramowanie ułatwia użytkownikowi osiągnięcie założonych przez niego celów, tym większa jego użyteczność i tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik będzie zadowolony z oprogramowania i swojego stanowiska pracy w dłuższej perspektywie czasu.

User Experience - doświadczenia użytkownika
Obok użyteczności (Usability) ważne są też wrażenia (User Experience) jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu. Jest to subiektywna ogólna ocena użyteczności, funkcjonalności, projektu czy też schematów interakcji związanych z bezpośrednim użytkowaniem programu, mająca również wpływ na wizerunek i postrzeganie firmy. W życiu codziennym korzystamy z intuicyjnych urządzeń dotykowych, których obsługa jest łatwa do opanowania bez konieczności zapoznawania się z instrukcją, dlatego też tego samego oczekujemy od oprogramowania biznesowego w zakładach pracy.

text

Czym kierować się przy zakupie nowych systemów ERP w kontekście użyteczności?

Starsze systemy mogą nie radzić sobie zbyt dobrze z nowymi aplikacjami. Ponieważ wymiana oprogramowania na nowe to dla firmy spore przedsięwzięcie pod względem kosztów i czasu, to już w momencie zakupy należy zadać sobie pytanie: czy system będzie można dostosować do przyszłych potrzeb czy też konieczne będą jego kosztowne aktualizacje ?

Funkcjonalność, elastyczność i indywidualne podejście w kwestii potrzebnych rozwiązań to kluczowe czynniki zapewniające długofalowe bezpieczeństwo inwestycji. Takie ustalanie priorytetów jest zrozumiałe, ponieważ oprogramowanie ERP wymaga określonego zakresu funkcjonalnego, aby zapewnić wymagane wsparcie dla procesów biznesowych. Również zapotrzebowanie na dużą elastyczność jest zrozumiałe, ponieważ struktury i procesy firmy rzadko pozostają takie same przez długi czas.

Dlaczego na rynku oprogramowania jego użyteczność zaczyna nabierać znaczenia?

Przez długi czas uznawano, że oprogramowanie sterujące złożonym i nieintuicyjnym procesem również musi być złożone i nieintuicyjne. Wynikało to z założenia, że twórcy bardzo złożonych systemów ERP czy MES skupiają się na innych ważnych aspektach takich jak wymogi prawne czyli zgodność z przepisami, regulacjami i stosowanymi normami. Muszą również zapewnić wysoką wydajnością i bezawaryjnością systemu. Złożone struktury oraz ogromne ilości przetwarzanych danych znajdowały się w głównym kręgu zainteresowań twórców systemu, natomiast względy estetyczne czyli rozwiązania przyjazne i dostosowane do indywidualnych potrzeb pracowników były spychane na plan dalszy.

text

Tradycyjne systemy ERP miały świetne funkcjonalności ale trudne w użyciu. Zaawansowane funkcjonalności oferowane przez rozwiązania ERP były bardzo złożone a użyteczność oprogramowania charakteryzowała się zwykle takimi problemami jak:

  • trudność w opanowaniu systemu – problem ze znalezieniem odpowiednich informacji w systemie podczas wykonywania zadań, a w przypadku nietypowych zadań (np. w zastępstwie) konieczna pomocy firmowych ekspertów.
  • nieznana terminologia potęgująca trudność w używaniu programu
  • prezentowanie na ekranie dodatkowych informacji nieistotnych dla zadań użytkowników wprowadzające zamieszanie szczególnie wśród nowych użytkowników
  • uruchamianie zadań na wielu ekranach utrudniające użytkownikom nawigację i orientację w etapach procesu
  • trudne w użyciu i zrozumieniu systemy pomocy.
    Złożoność i trudności w nawigowaniu i korzystaniu z aplikacji były głównymi barierami, które mocno ograniczały korzyści płynące z użytkowania systemu ERP. Często też uniemożliwiały wdrożenie zautomatyzowanych procesów.

text

Jakich rozwiązań obecnie szukają firmy?

Obecnie firmy szukają rozwiązań ERP, które pomogą użytkownikom:

  • w wydajniejszym i skuteczniejszym wykonywaniu ich codziennych zadań
  • w rozszerzeniu tradycyjnych procesów biznesowych w celu obsługi pełnego cyklu życia klienta
  • w analizie i szybkim podejmowaniu strategicznych decyzji.
    Korzystając z rozwiązania ERP zaprojektowanego pod kątem optymalnej użyteczności, organizacje mogą osiągnąć korzyści w postaci skrócenia czasu szkolenia i wdrażania, dzięki czemu uzyskują lepszy zwrot z inwestycji.

Korzyści z wdrożenia odpowiedniego rozwiązania ERP

Użytkownicy mogą nauczyć się obsługi system, który jest intuicyjny i łatwy w użyciu, znacznie szybciej niż w przypadku złożonych i zagmatwanych systemów. Zmniejsza to wymagane koszty i czas szkolenia, poprawiając wskaźniki adaptacji systemu i morale pracowników. Ponadto im szybciej użytkownicy zaczną korzystać z systemu, tym szybciej ERP może przynieść obiecane korzyści i zapewnić zwrot z inwestycji. Korzyści to:

  • Niższe koszty posiadania i obsługi systemu. Łatwy w użyciu system ogranicza potrzebę zwracania się przez użytkowników do „zaawansowanych użytkowników” systemu, aby nauczyli ich wykonywania czegoś nieznanego, obniżając w ten sposób koszty pomocy technicznej.
  • Wyższa produktywność. Gdy ERP jest intuicyjny i umożliwia użytkownikom łatwe poruszanie się po złożonych procesach biznesowych, użytkownicy mogą poświęcić więcej czasu na analizę informacji, aby podejmować lepsze decyzje biznesowe i wprowadzać usprawnienia biznesowe.
  • Większa elastyczność pracowników. Dzięki zwizualizowanym procesom użytkownik, który nie jest zaznajomiony z systemem, może w miarę szybko się go nauczyć, bez konieczności odbywania dodatkowego szkolenia np. w sytuacji gdy, trzeba zastąpić innego użytkownika lub użytkownik otrzymuje dodatkowe obowiązki. W ten sposób łatwy w obsłudze system uelastycznia całą organizację i wpływa na poprawę ogólnych warunków pracy także w przypadku pracy zdalnej.
  • Lepsza współpraca i wymiana informacji w firmie. Dyrektorzy i menedżerowie mogą skorzystać z intuicyjnego interfejsu użytkownika, pulpitów nawigacyjnych, aby uzyskać bezpośredni dostęp do kluczowych informacji, zamiast czekać na wysłanie raportów przez pracowników i menedżerów. Poprawia to współpracę i wymianę informacji w całej organizacji.

Skorzystaj z kalkulatora ERP i natychmiast poznaj koszty wdrożenia systemu ERP

  • - Kalkulator wypełnisz w mniej niż minutę
  • - Wyniki otrzymasz natychmiast na Twój adres email
  • - Zaoszczędzisz czas na poszukiwanie trudno dostępnej odpowiedzi

Porozmawiaj z ekspertem

Tworzymy dedykowane aplikacje biznesowe od 30 lat.

POROZMAWIAJ Z EKSPERTEM

Dowiedz się co może zyskać Twoja firma, dzięki automatyzacji procesów - wykorzystując nowoczesne szyte na miarę oprogramowanie mające na celu zaspokojenie indywidualnych potrzeb Twojego przedsiębiorstwa.
Podczas 15 minutowej bezpłatnej konsultacji:
  • Chętnie posłuchamy o Twoich wyzwaniach i pomysłach w których może pomóc automatyzacja i cyfryzacja Twojej firmy.
  • Zaproponujemy możliwe rozwiązania i omówimy jakie korzyści mogą wnieść do Twojego przedsiębiorstwa.
  • Dowiesz się jak sprawnie i bez problemów wdrożyć systemy informatyczne w Twojej firmie i jak uniknąć najczęstszych błędów wdrożeniowych współpracując z wybranym dostawcą oprogramowania.
GSD logo
Opowiedz nam o swoich wyzwaniach
Nasz Ekspert skontaktuje się z Toba najszybciej jak to możliwe. Czas odpowiedzi to zazwyczaj 15 minut.
Photo not found.
Chętnie omówimy Państwa indywidualne wymagania i potrzeby - bezpłatnie i bez zobowiązań
Zadzwoń do nas pod numer:
+48 534 364 515