Chcesz porozmawiać z ekspertem? Kliknij tutaj!
Metodyka zwinna (z ang. Agile) to sposób realizacji projektów – głównie informatycznych oparty o model iteracyjno-przyrostowy czyli stopniowe udoskonalanie i dodawaniu kolejnych gotowych elementów do produktu. Głównym założeniem metodyki zwinnej jest obserwacja, że wymagania odbiorcy bądź klienta często zmieniają się w czasie trwania projektu. Często jest przeciwstawiana tradycyjnej metodyce kaskadowej czy prototypowej. Cechują ja przede wszystkim dwa dość trafne określenia: szybko i elastycznie
Szybko – bo w porównaniu z innymi metodami zarządzania projektami, model zwinny pozwala na osiągnięcie w krótkim czasie mierzalnych, zauważalnych dla klientów efektów. Oznacza to, że w przypadku projektów informatycznych pierwsze działające elementy systemu klienci otrzymują zdecydowanie szybciej niż w przypadku metodyk klasycznych.
Elastycznie, gdyż realizacja projektu jest podzielona na krótkie odcinki czasowe , co umożliwia elastyczne dokonywanie korekt oraz reagowanie na uwagi klientów czy też sprawne rozwiązywanie nowych problemów, pojawiających się w trakcie prac.
Elastyczność w zarządzaniu zwinnym wynika z odmiennej filozofii realizacji projektu. W tradycyjnym zarządzaniu etapy realizacji są podzielone na długie odcinki czasowe, podczas których wykonuje się szeroki zakres prac. Natomiast w metodycy zwinnej prace są podzielone na krótkie, około dwutygodniowe etapy nazywane sprintami. Jako cel sprintu przyjmuje się dostarczenie takiego fragmentu oprogramowania, aby osiągnąć konkretne efekty biznesowe.
Różnice pomiędzy metodykami można przedstawić na przykładzie krawca. W przypadku metod tradycyjnych, krawiec bierze miarę przed rozpoczęciem szycia, a klient czeka na gotowy ubranie. W metodyce zwinnej natomiast krawiec dokonuje częstych przymiarek, dzięki czemu uszyje ubranie idealnie wg potrzeb dokonując na bieżąco poprawek aż do ukończenia szycia.
Metodyce zwinnej przyświeca jeden główny cel a mianowicie klient powinien szybko otrzymać działający produkt. Nie oznacza to, że system informatyczny powstanie szybko w ostatecznej postaci. W przypadku metodyki zwinnej kluczowy jest tu raczej podział czasow o- funkcjonalny projektu. Etapy cząstkowe są tutaj bowiem krótsze i skupiają się na uzyskaniu konkretnych i widocznych dla klienta efektów. Najczęściej są to uruchamiane kolejne działające moduły i funkcje systemu. Ważnym aspektem jest też możliwość dokonywania zmian przez klienta podczas realizacji projektu, gdyż nie powoduje to poważnego naruszenia całego projektu.
Zwinne metodyki mają bardzo istotną zaletę z punktu finansowego i to zarówno dla wykonawcy jak i dla klienta. Projekt podzielny na krótkie i na bieżąco weryfikowane odcinki pozwala obu stronom oceniać szanse na udaną realizację. Szczególnie ważne jest to przy dużych wdrożeniach. Klient w każdej chwili może przerwać finansowanie projektu informatycznego, jeżeli uzna, że nie spełnia on jego oczekiwań. Wykonawca natomiast nie musi angażować swojego wysiłku w prace, za które klient może nie zapłacić. Ogranicza to straty każdej ze stron w sytuacjach spornych, gdyż pozwala na szybkie wycofanie się z realizacji umowy.
Metodyka Scrum to jedna z najpopularniejszych metodyk zwinnych w zarządzaniu projektami IT, oparta na zasadach Agile. To metodyka, która daje możliwość rozwiązywania złożonych problemów, adaptacji produktu, do wymagań klienta. Scrum umożliwia wydajne i innowacyjne kreowanie produktu, o możliwie jak najwyższej jakości dla klienta, ze względu na iteracyjny (przyrostowy) proces kontroli.
Meotdyka Scrum przez twórców metody definiowana jest, jako ramy procesu (z ang. framework), w którym można wdrożyć różnorodne podprocesy oraz techniki w celu zarządzania złożonym rozwojem produktu. Dzięki metodyce Scrum rozpoczęcie pracy wymaga określenia "wizji” produktu, bez konieczności dokładnego wyznaczenia szczegółowych cech formy, w jakiej ma zostać dostarczony klientowi.
Rozwój produktu podzielony jest na trwające maksymalnie jeden miesiąc iteracje, zwane sprintami. Po każdym sprincie zespół powinien być w stanie dostarczyć działającą wersję produktu.
Realizacja projektu według Scrum skupia się na:
Sprint może trwać od jednego do czterech tygodni, jednak wybór długości Sprintu w projekcie wynika z ustaleń Zespołu Scrumowego. Warto pamiętać, że długoś sprintu powinna być dostosowana do Zespołu, projektu jaki realizuje i oczekiwań klienta. Ponadto sprint powinien mieć czytelnie określony „Cel Sprintu” będący przedstawieniem podstawowych motywów biznesowych i wartości Sprintu.
KPI to skrót od angielskiego określenia Key Performance Indicators, które oznacza kluczowe wskaźniki efektywności. Można je zdefiniować jako dane, które pozwalają precyzyjnie określić, czy podjęte działania zbliżają do osiągnięcia określonego celu.
Ta definicja jest ogólna nie bez powodu. Nie ma jednego zestawu wskaźników KPI, który można by wykorzystać w każdej sytuacji.
Jest jednak kilka elementów, które łączą wszystkie wskaźniki KPI.
Systemy ERP organizują i usprawniają zasoby biznesowe, co usprawnia funkcje biznesowe związane z obsługą klienta. Na przykład, jeśli jesteś właścicielem firmy eCommerce, ERP może organizować ważne informacje, takie jak zamówienia i wysyłka. Kiedy zamówienia klientów są przetwarzane i wysyłane na czas, poprawiasz jakość obsługi klienta.
Wskaźniki rotacji zapasów mierzą, ile zapasów zostało sprzedanych w określonym przedziale czasu. Oprogramowanie ERP może zwiększyć rotację zapasów, zapewniając lepszą widoczność i umożliwiając automatyzację. Aby zmierzyć rotację zapasów jako KPI projektu ERP, możesz podzielić sprzedaż przez średnie zapasy.
Aby mieć pewność, że system ERP zapewnia oczekiwane korzyści biznesowe, konieczne jest śledzenie marż ze sprzedaży. System ERP może zwiększyć te marże poprzez automatyzację procesów, redukcję kosztów pracy, uproszczenie budżetowania i optymalizację wykorzystania zasobów.
Po wdrożeniu nowoczesnego systemu ERP często okazuje się, że system nie wymaga szerokiego dostosowywania, aby działał zgodnie z potrzebami firmy i że aktualizacje nie są już bólem głowy. Dzięki temu możliwe są znaczne oszczędności kosztów w zakresie potrzebnych zasobów IT. Te oszczędności kosztów można określić ilościowo i zmierzyć jako wskaźniki KPI.
Po wdrożeniu systemu ERP prawdopodobnie nastąpi wzrost przychodów. Są ku temu dwa powody: obniżone koszty i zwiększona sprzedaż. ERP pomaga obniżyć koszty, optymalizując procesy biznesowe i zwiększając wydajność operacyjną. ERP zapewnia również dostęp do danych w czasie rzeczywistym, które można wykorzystać do podejmowania mądrych decyzji biznesowych, które z kolei obniżają koszty i zwiększają sprzedaż.
Jednym z kluczowych wskaźników wydajności projektu ERP, który możesz zmierzyć w odniesieniu do danych w czasie rzeczywistym, jest to, o ile jesteś w stanie skrócić czas przestoju maszyn.
ERP pomaga zwiększyć siłę nabywczą, maksymalizując niezbędne zakupy biznesowe przy jednoczesnym obniżeniu kosztów. Jednym z kluczowych wskaźników wydajności projektu ERP, którego możesz użyć, jest to, ile udało Ci się obniżyć koszty materiałów dzięki zwiększonej sile negocjacyjnej.
Na pierwszym spotkaniu obie strony ustalają i wybierają kierowników projektu oraz zespół projektowy a także definiują strukturę niezbędnych przepływów informacji. Kierownictwo projektu koordynuje i organizuje pracę osób zaangażowanych w projekt. Steruje również projektem w pożądanym kierunku. Kierownictwo projektu i zespół programistów ściśle ze sobą współpracują.
W tej pierwszej fazie nowo utworzony zespół projektowy uzyskuje wstępny przegląd zakresu zadań projektowych. Idealnie byłoby, gdyby włączono tu również członków zespołu programistycznego, aby uzyskać dokładne zrozumienie wymagań, a także ich pochodzenia i przyczyn. Pozwala to na lepsze oszacowanie późniejszego wysiłku związanego z wdrożeniem.
Dokonując podziału zadań należy ustalić, którą część zadań wykona dostawca oprogramowania, a którą zajmie się firma zamawiająca system wraz ze swoimi pracownikami. W zależności od podziału poszczególnych zadań, koszty i wysiłki w ramach projektu mogą się różnić. Współpraca ta jest jednak konieczna, aby projekt został zrealizowany poprawnie.
Zadania określone jako część szczegółowej specyfikacji są zestawiane przez zespół zarządzający projektem w celu utworzenia planu projektu (delivery plan). Oznacza to, że realizacja poszczególnych zadań projektu jest przypisana do określonych przedziałów czasowych i związanych z nimi podprocesów (sprintów).
Cel projektu lub tzw. produkt backlog dzieli się na podzadania - tzw. sprint backlogs. Są one następnie priorytetyzowane dla sprintu przez zespół projektowy klienta. Dzięki temu na zakończenie sprintu zadania typu MUST są zrealizowane w każdym przypadku natomiast zadania typu SHOULD i CAN są realizowane z odpowiednio niższym priorytetem, jeśli pozwalają na to ramy czasowe sprintu.
Zgodnie ze specyfikacjami wspólnie opracowanego planu projektu (delivery plan) przeprowadzane są niezbędne dostosowania systemu w ścisłej współpracy obu stron. Istotą zwinnego zarządzania projektami są wspomniane już sprinty o jednakowym czasie trwania od 14 do 30 dni.
Na koniec każdego sprintu zespół programistów przedstawia tymczasowe wyniki w postaci działającej wersji produktu. Ta wersja jest z kolei sprawdzana przez wyspecjalizowane działy firmy klienta. Następnie zespół programistów otrzymuje odpowiedni feedback, a zespół klienta zatwierdza już gotową funkcjonalność.
W następnym kroku odbywa się tzw. przegląd (review) z udziałem kierownika projektu ze strony klienta, w którym omawiany jest status projektu pod względem stopnia osiągnięcia celu, budżetu, ryzyka i terminów.
W przypadku wniosków o zmiany lub udoskonalenia, backlog produktowy uzupełniany jest o dodatkowe zadania zgodnie z procedurą zgłoszenia zmian (change-request) wraz ze sprawdzeniem i przypisaniem zmienionych punktów.
Porozmawiaj z ekspertem
POROZMAWIAJ Z EKSPERTEM