Chcesz porozmawiać z ekspertem? Kliknij tutaj!
Digitalizacja w biznesie to przede wszystkim nowoczesne technologie, które wpływają na oszczędność czasu i pieniędzy, dając przy tym sporą przewagę konkurencyjną. To również tworzenie bardziej cyfrowego środowiska w przedsiębiorstwie. Może to być związane np. z cyfrowym obiegiem dokumentów w firmie, który pozwoli zapanować nad całością dokumentacji i usprawnić proces wyszukiwania informacji czy też podejmowania decyzji. O tym, jak zapanować nad dokumentacją w firmie i usprawnić jej obieg pisaliśmy w naszym artykule pt.: Jak usprawnić obieg dokumentów w firmie - czyli jak ogarnąć papierkowy chaos i nie zwariować?
Proces digitalizacji wpływa na wiele aspektów pracy. Szczególnie ostatnie wydarzenia na świecie związane pandemią Covid-19 spowodowały konieczność przeniesienia aktywności wielu firm do kanałów cyfrowych i przyspieszyły ich digitalizację. Swoje działania w internecie zaczęły intensyfikować przede wszystkim firmy handlowe, przenosząc główną działalność do internetu. Okazało się bowiem, że sprzedaż online nie tylko daje nowe możliwości rozwoju ale staje się również kluczowa w momentach kryzysowych i pozwala przetrwać firmom zagrożonym upadkiem z powodu trudności ze sprzedażą tradycyjną. Temat ten poruszyliśmy już szerzej w naszym artykule pt.: Rewolucje sprzedażowe czyli jak firmy przenoszą handel do internetu.
Rozwój pandemii a także wprowadzenie lockdown’u spowodowało, że pracownicy zmuszeni byli wykonywać swoja pracę zdalnie. Przejście w tryb pracy zdalnej wymusiło na firmach i pracownikach digitalizację dokumentów i to na dużą skalę. Wciąż jednak wiele dokumentów przetwarzanych było w formie papierowej a firmy nie były w stanie zapewnić wszystkim swoim pracownikom zdalnego dostępu do cyfrowych zasobów. W jaki sposób więc optymalnie zorganizować taki proces, aby dostęp do dokumentów był wygodny dla pracowników i bezpieczny dla organizacji? Jakie narzędzia i metody najlepiej będą wspierać home office w firmie? Jakie rozwiązanie wybrać, aby optymalnie zorganizować pracę zdalną? Na te i wiele innych pytań staraliśmy się odpowiedzieć w naszym artykule pt.: Narzędzia i metody wspierające pracę zdalną na dokumentach.
W przypadku procesu digitalizacji nie chodzi już tylko o pracę zdalną pracowników na home office ale również wsparcie pracowników pracujących w terenie. Dotyczy to w pierwszej linii pracowników serwisu, którzy w przypadku awarii muszą dokonać naprawy na miejscu u klienta. W tym celu muszą być w stałym kontakcie ze swoją firmą, aby uzyskać informacje dotyczące nowych zleceń serwisowych. Rozwiązaniem problemu okazują się specjalne aplikacje mobilne umożliwiające pełną obsługę klientów z poziomu telefonu komórkowego. Zbieranie zamówień, komunikacja z klientem, czy wystawienie FV to funkcje, które oferuje już coraz więcej rozwiązań dedykowanych serwisantom. Tego rodzaju rozwiązanie opisaliśmy w naszym artykule pt.: Jak aplikacja mobilna może zwiększyć efektywność pracy serwisantów?
Same aplikacje mobilne stają się coraz bardziej popularne w przypadku dedykowanych rozwiązań dla biznesu. Coraz więcej firm inwestuje w rozwiązania mobilne chcąc w ten sposób zyskać przewagę konkurencyjną na rynku lub stworzyć nowy biznes. Oczywiście nie bez znaczenia są tu koszty stworzenia dedykowanej aplikacji mobilnej, gdyż małe lub średnie firmy nie zawsze dysponują odpowiednim budżetem na ten cel. Do tego dochodzi niedostateczna wiedza na temat tego, jak powstaje aplikacja mobilna i co się składa na proces jej powstawania a także od czego uzależniona jest jej ostateczna cena. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziecie w naszym artykule pt.: Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej?
Digitalizacja danych w obecnym świecie powinna być priorytetem dla przedsiębiorstw, ponieważ dzięki niej firmy i organizacje mogą przekształcić swoje działania i procesy wykonywane dotychczas ręcznie w systemy wspierane przez technologię. Najbardziej popularnym sposobem digitalizacji przedsiębiorstwa jest wdrożenie systemu informatycznego klasy ERP. Wdrożenie nowego systemu ERP jest dla każdej firmy ogromnym wyzwaniem. Często nie jest jasne od czego należy zacząć przygotowania do tak dużego projektu i w efekcie decyzja odkładana jest w nieskończoność. Czy warto jednak zwlekać z podjęciem takiej decyzji? O tym przeczytasz w naszym artykule pt.: Kiedy warto wdrożyć system ERP?
Kiedy wreszcie zapadnie decyzja, aby wdrożyć odpowiednie rozwiązanie klasy ERP, pojawia się zazwyczaj pytanie: ile to może kosztować? Trudno jest w sposób szybki i jednoznaczny odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje system ERP. Całkowity koszt nowego systemu zależy od wielu czynników, ponieważ oprogramowanie ERP najczęściej jest dopasowane do indywidualnych potrzeb każdej firmy i jej niepowtarzalnych procesów biznesowych. Dlatego też oszacowanie kosztów przed rozpoczęciem projektu wymaga szczegółowych konsultacji i dogłębnych analiz. Jakie parametry systemu ERP wpływają na ostateczną cenę rozwiązania i na jakie inne koszty poza kosztami licencji i wdrożenia trzeba się przygotować decydując się na taka inwestycję, dowiesz się z naszego artykułu pt.: Ile kosztuje system ERP?
Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, jak trudnymi i skomplikowanym procesem jest wdrożenie systemu ERP w firmie. Osoby niezwiązane z IT wyobrażają sobie wdrożenie jako instalację systemu informatycznego, który po uruchomieniu i wprowadzeniu danych będzie w stanie rozwiązać przynajmniej część problemów firmy. Niestety, nic bardziej mylnego. Wdrożenie nowego systemu ERP jest długim i skomplikowanym procesem, trwającym kilka miesięcy a czasami nawet i dłużej. Jak wygląda proces wdrożenie ERP w firmie, pisaliśmy w naszym artykule pt.: Wdrożenie ERP od kuchni, czyli na co musisz przygotować twoja firmę.
Kiedyś na system ERP mogły pozwolić sobie jedynie duże organizacje, które dysponowały odpowiednio wysokim budżetem. Obecnie pojawiło się wiele rozwiązań, na które mogą sobie pozwolić także firmy z sektora MŚP. Wynika to z faktu, iż na rynku obok dotychczasowych rozwiązań ERP typu on premise (instalowane lokalnie na serwerze) pojawiły się również systemy chmurowe. Ich zaletą był przede wszystkim niski próg rozpoczęcia inwestycji, gdyż przedsiębiorstwa nie musiały inwestować ani w infrastrukturę ani w zakup licencji. Jedynym kosztem był koszt abonamentu miesięcznego lub rocznego. Początkowe duże zainteresowanie rozwiązaniami ERP w modelu SaaS (Software as a Service) przyniosło wiele nowych inwestycji w tego typu oprogramowanie. Szybko jednak okazało się, że oprogramowanie chmurowe nie dla wszystkich firm jest optymalnym rozwiązaniem. O tym pisaliśmy w naszym artykule pt.: ERP w chmurze. Czy to na pewno rozwiązanie dla wszystkich?
Udane wdrożenie systemu ERP w firmie, to udany proces digitalizacji. Taka inwestycja powinna zwrócić się w przeciągu 1-2 lat i przynieść firmie wymierne korzyści w postaci wzrostu wydajności i większej konkurencyjności na rynku, gdyż cała firma będzie mogła skorzystać z dobrodziejstw, jakie niesie ze sobą digitalizacja danych i procesów. Za digitalizacją w firmie przemawiają przede wszystkim takie kwestie jak bezpieczeństwo cyfrowe, szybkie przekazywanie informacji a także ciągły dostęp do danych. To wszystko oczywiście pod warunkiem, że podczas trwania wdrożenia nie popełniono poważniejszych błędów, które w późniejszym okresie użytkowania systemu dadzą się nam we znaki. O jakie konkretnie błędy chodzi, możesz dowiedzieć się z naszego artykułu pt.: Jakie są najczęstsze błędy podczas wdrożenia systemu ERP?
Obecnie najbardziej widoczne procesy digitalizacji obserwuje się w edukacji, medycynie oraz sposobie wykonywania przez nas pracy. Dużym przeobrażeniom podlega również handel i branża finansowa. Dla przedsiębiorstw ważnym elementem stały się kanały online, dzięki którym są w stanie docierać do swoich klientów. Ciągle jeszcze jest dużo do zrobienia w kwestii digitalizacji, gdyż proces ten przebiega w firmach w sposób zróżnicowany. Firmy nie do końca są przekonane o korzyściach płynących z procesu digitalizacji i potrzebują wielu zachęt do szerszego wykorzystania technologii cyfrowej w prowadzeniu biznesu.
Porozmawiaj z ekspertem
Talk to an expert.